صنایع پمپ سازی آبروان

با این تکنیک های ساده طول عمر پمپ را افزایش دهید!

استفاده بهینه از پمپ آب

بسیاری از افراد هنگامی که یک وسیله یا تجهیزات برقی می‌خرند تا زمانی که آن دستگاه خراب نشود به آن کاری ندارند در صورتی که می‌بایست همیشه با انجام یک سری از تکنیک‌های نگهداری عمر دستگاه را طولانی‌تر کرد. پمپ آب نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان با نگهداری صحیح عمر آن را افزایش داد تا همواره همانند روز اول برای شما کار کند. در این مقاله تلاش شده است تا چگونگی نگهداری صحیح و اصولی از یک پمپ آب بیان شود تا با انجام راه‌کارهای بسیار ساده در هزینه‌های گزافِ تعمیر، تعویض، نصب و راه اندازی مجدد صرفه‌جویی کنید.

چرا استفاده بهینه از پمپ دارای اهمیت است؟

درصورتی که به این مساله بی‌تفاوت باشید مثل آن است که با ماشین شخصی خود صدها کیلومتر به صورت مداوم رانندگی کنید اما هرگز به تعویض روغن آن اقدام نکنید. بنابراین بدیهی است که موتور به مرور زمان تضعیف شده و عملکرد 100 درصدی از خود نشان نخواهد داد.

طبیعتا همانگونه که پیش‌گیری بهتر از درمان است و هزینه‌های آن به مراتب پایین‌تر، هزینه‌های مراقبت و نگهداری اصولی نیز تا حد مطلوبی کمتر از هزینه‌های تعمیر و یا در برخی موارد تعویض پمپ آب می‌باشد.

از دفترچه راهنمای پمپ غافل نشوید!

همانطور که هر محصولی در دنیا شامل کاتالوگ یا دفترچۀ راهنماست، شما نیز به عنوان یک خریدار می‌بایست دفترچۀ راهنمای دستگاه خود را به صورت دقیق مطالعه کنید و به قسمت توصیه‌ها و مسائل مراقبتی که درباره پمپ آب ذکر شده است، عمل نمایید.

همانطور که بیان شد نکات مهم و ضروری چگونگی نگهداری از پمپ‌های آب در دفترچۀ راهنمای مخصوص خود که متعلق به شرکت سازنده می‌باشد وجود دارد و باید به صورت دقیق مطالعه شود اما در این مقاله به هشت تکنیک بسیار مهم دربارۀ نگهداری اصولی پمپ اشاره خواهد شد تا با استفادۀ بهینه از پمپ آب به سلامت و طولانی شدن عمر آن‌ها کمک شایانی نمایید.

عدم داغ شدن پمپ آب

روش های جلوگیری از داغ شدن پمپ آب

بزرگترین دغدغه و مشکل در تجهیزات و یا دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی داغ شدن آن‌ها می‌باشد. به همین منظور از سیستم رادیاتور برای خنک کردن دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این مساله در پمپ آب کمرنگ است چرا که عمدتا در پمپ‌ها با عبور آب، دمای دستگاه تا حد مطلوبی کاهش می‌یابد. این تنها در صورتی است که دستگاه به صورت مداوم کار نکند.

حال اگر چنین نباشد و پمپ آب پیوسته در حال فعالیت باشد می‌بایست با استفاده از ست کنترل اتوماتیک، پمپ آب را به سیستم قطع و وصل مجهز نمود تا زمانی که آب باز می‌شود پمپ به کار افتد و تا زمانی که شیر آب بسته باشد پمپ نیز خاموش بماند.

جلوگیری از یخ‌زدگی پمپ آب

فراموش نکنید هیچ مدل از پمپ‌های موجود در بازار توانایی یخ نزدن در برابر سرمای شدید را نداشته و باید به فکر عایق کردن برخی از قطعات باشید:

  • مخزن یا منبع آب
  • عایق کاری لوله و اتصالات مخزن به پمپ
  • ساخت محفظۀ کلی عایق پمپ
  • تمامی لوله‌های روکار پمپ

روغن کاری پمپ آب

روغن کاری به صورت دوره ای بهترین گزینه برای استفاده بهینه از پمپ آب می باشد.

بهترین گزینه برای استفاده بهینه از پمپ آب، روغن کاری به صورت دوره‌ای می‌باشد. در این روند کافی است تا در بازه‌هایی از سال را به روغن‌کاری پمپ آب اختصاص داده و از روغن و گریس استفاده نمایید.

  • روغن؛ از روغن برای دستگاه‌ها و تجهیزاتی که نیاز به کار کردن در دمای بالای 90 درجه سانتی‌گراد دارند استفاده می‌شود.
  • گریس؛ از گریس در دستگاه‌هایی که در دمای پایین کار می‌کنند استفاده می‌شود.
روغنگریس
برای دمای بالای 90 درجه سانتیگرادبرای دمای کمتر از 90 درجه سانتیگراد
برای دور و گردش بالابرای دور و گردش پایین
برای قسمت‌های آب‌بندی شدهبرای قسمت‌های دارای منافذ
برای یاتاقان‌برای بلبرینگ‌
جدول مقایسۀ روغن و گریس

عدم کار کردن پمپ بدون آب

چرا پمپ آب نباید بدون آب کار کند ؟

هنگام نصب پمپ آب می‌بایست از منبع مخصوص ذخیرۀ آب استفاده کنید که متناسب با ظرفیت تعداد واحدها و طبقات ساختمان باشد. چرا که هیچگاه پمپ آب نباید بدون آب کار کند و بدیهی است نصب آن موجب جلوگیری از این اتفاق خواهد شد.

همچنین نباید پمپ آب مستقیما به شبکۀ لوله‌های آب شهری وصل باشد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ادارۀ آب و فاضلاب از طریق مشخص شدن افت فشار آب در مناطق متوجه بروز این اتفاق شده و پیگرد قانونی خود را در خصوص متخلف پیگیری خواهد کرد.

بازرسی دوره‌ای از خازن پمپ آب

همانطور که می‌دانید برای استارت خوردن پمپ نیاز به دخیرۀ برق در داخل الکتروپمپ می‌باشد که این مهم به عهدۀ قطعه‌ای به نام خازن خواهد بود. خازن همچون باتری عمل کرده و همانند آن که پس از مدتی تمام شده و نیاز به تعویض دارد، خازن نیز می‌بایست تعویض گردد.

بازدید دوره ای خازن پمپ آبتعویض خازن پمپ آب
هر شش ماه یک مرتبههر دو سال یک مرتبه
جدول تعویض و یا بازدید دوره‌ای خازنِ پمپ آب

هواگیری کردن پمپ آب

نحوه هواگیری کردن پمپ آب

یکی از مشکلاتی که پمپ‌های آب با آن مواجه می‌شوند عدم پمپاژ آب بوده که عملا می‌توان گفت کارکرد پمپ مختل خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق و استفادۀ بهینه از پمپ آب باید دستگاه به صورت دوره‌ای در هر سه تا شش ماه یکبار مورد بازدید قرار گیرد و با استفاده از ابزارهایی چون آچار فرانسه و پیچ گوشتی عملیات هواگیری انجام شود.

توصیه می‌گردد برای انجام هواگیری پمپ از تکنسین‌ها و افراد متخصص در این حوزه استفاده شود تا چناچه اگر مشکل یا موردی در دیگر جاهای پمپ باشد، به رفع آن نیز بپردازند.

نحوۀ نصب صحیح پمپ آب

یکی از اصلی‌ترین تفاو‌ت‌های یک نصاب خوب با سایرین در نحوۀ نصب درست پمپ‌های آب می‌باشد. چگونگی نصب پمپ آب تأثیر بسیار چشم‌گیری در عملکرد آن داشته و منجر به استفاده بهینه از پمپ آب می‌شود همچنین طول عمر دستگاه افزایش یافته و پمپاژ آب به بهترین حالت خود انجام خواهد شد.

بنابراین هنگام نصب پمپ آب می‌بایست از تکنسین‌های خبره و یا افراد متخصص بخواهید تا عملیات نصب را انجام دهند. در نظر داشته باشید که هنگام نصب جهت استفاده بهینه از پمپ آب رعایت نکات زیر الزامی و ضروری است:

  • پمپ‌های آب بر روی یک سطح صاف نصب شوند و هرگز نصب به صورت شیب‌دار انجام نشود.
  • پمپ‌های آب در محیطی عاری از نم، رطوبت و نزولات آسمانی باشند و به صورت خشک نصب شوند.
  • پمپ‌های آب هنگام عملیات نصب می‌بایست در قسمتی پایین‌تر از لوله آب و شیر مخزن نصب گردد.
  • هیچگونه شیری بین پمپ آب و مخزن وجود نداشته باشد و مستقیما به آن نصب شود.

تعویض به موقع شیرها و عایق ها

جهت استفاده بهینه از پمپ آب شیرهای مصرفی را هر یک یا دوسال بازدید کرده و شیرهای فرسوده شده را با شیرهای نو جایگزین کنید. رسوبات آب، نمک و یا شوره زدن می‌توانند عملکرد شیرها در پمپ را تحت‌الشعاع قرار دهند بنابراین تعویض آن‌ها یک راه بسیار مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

عایق‌ها نیز ممکن است با گذشت زمان فرسوده و یا بپوسند. بنابراین از بازدید دوره‌ای آن‌ها با آمدن فصول سرد و یا سرد شدن هوا قافل نشوید تا در صورت بروز هرگونه آسیب احتمالی به رفع آن اقدام کنید.

سخن پایانی؛

در این مقاله به کلیاتی در رابطه با استفاده بهینه از پمپ آب اشاره گردید و راه حل‌های جهت افزایش طول عمر پمپ‌ها ارائه شد. فراموش نکنید هنگام خرید پمپ آب شرکت‌هایی را انتخاب کنید که پشتیبانی خوبی داشته و برای بازدیدهای دوره‌ای به شما کمک شایانی کنند.

هشت نکتۀ طلایی و بسیار ساده که برای استفاده بهینه از پمپ آب عنوان شد منجر به افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود اما تمامی این راهنمایی‌ها به صورت کلی و عمومی بوده و شما می‌بایست جهت افزایش اطلاعات خود و یا نگهداری‌های تخصصی دیگر به دفترچه‌های راهنمای پمپ‌ها مراجعه کنید و یا از نمایندگی‌ها یا عاملین فروش معتبر در سطح شهر کمک بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت خدمات تعمیر پمپ صنعتی با شرکت آبروان در تماس باشید.

abravanpump.com/?p=36435

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *