صنایع پمپ سازی آبروان

مهندسی معکوس پمپ های صنعتی

مهندسی معکوس پمپ

مطمئناً واژه ی مهندسی معکوس به مراتب با گوش شما آشنا باشد. در زبان انگلیسی به این واژه، RE-ENGINEERING گویند، که در لغت به معنای “باز مهندسی شده” می باشد. مهندسی معکوس پمپ نیز برای تسریع بخشیدن در فرآیند تولید و با دست یافتن به دانش فنی انواع پمپ می تواند این مسیر را تسهیل نماید. کشور های در حال پیشرفت با این روش، فرآیند طراحی و ساخت محصول را در مدت زمان کمتری انجام می دهند تا محصول سریع تر به مصرف کننده تحویل داده شود.

مهندسی معکوس پمپ های صنعتی

چرا مهندسی معکوس؟

اگر مواد اولیه محصولات یا برخی قطعات دستگاه ها نیاز به واردات داشته باشد و طراحی اولیه آن در دسترس نباشد، باید از مهندسی معکوس برای ساخت آن استفاده نمود.  برای پمپ ها نیز این چنین اهدافی با مهندسی معکوس، مدنظر است. بعضی از قطعات و بخش های سیستم پمپ با مهندسی معکوس می تواند با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه، تسریع در روند طراحی، تولید شوند.

 

بسیاری از قطعات پمپ ها به دلیل تحریم ممکن است کارخانه ها در تأمین قطعات دچار کاستی شوند، بهره‌گیری مهندسی معکوس، علاوه بر تقویت بومی سازی پمپ ها، در رضایت مشتریان نیز نقش مهمی دارد. این فرآیند طراحی پیچیده در کارخانجات پمپ سازی نیاز به تخصص و آگاهی در زمینه ی طراحی مکانیک دارد. شرکت آبروان که یکی از تولیدکنندگان پمپ‌های صنعتی در ایران است، در این عرصه نیز فعالیت دارد. وجود یک تیم مهندسی قوی در شرکت آبروان، تضمین‌کننده محصولی با کیفیت است.

یکی دیگر از دلایل مهندسی معکوس می تواند تغییر فناوری نوین کشور های پیشرفته در صنعت قطعه سازی پمپ ها باشد. با تغییر نسل ها ممکن است ساخت برخی قطعات با دگرگونی مواجه شود، در این صورت کشور های در حال پیشرفت به قطعات موجود نیاز مبرم پیدا می کنند. مهندسی معکوس پمپ این اطمینان را به مشتریان بازار هدف می دهد که قطعات با توجه به گذر زمان همواره قابل دسترسی هستند.

مهندسی معکوس پمپ های صنعتی
مزایای مهندسی معکوس

مزایای طراحی معکوس پمپ

  1. قیمت نهایی محصول به شدت کاهش می یابد.
  2. از دپوی محصولات در انبار جهت تکمیل نمودن قطعات جلوگیری می شود.
  3. تأمین قطعات و تولید پمپ در هر زمانی ممکن است.
  4. دسترسی آسان به مهندسی و طراحی فنی دستگاه
  5. استاندارد بودن قطعات و بازرسی کیفی به دلیل تولید در داخل از جمله مزایای مهندسی معکوس پمپ می باشد.

برای طراحی معکوس، ابتدا باید هدف آن محصول یا قطعه را تشخیص داد. سپس شرایط ساخت محصول با توجه به استانداردهای موجود را ایجاد نمود. تمامی بخش های ناآشنا برای سازندگان، باید با بررسی کارشناسان امر صورت گیرد، زیرا در صورت کوچکترین ایراد، ممکن است کل پمپ دچار ساختاری متفاوت شود.
در این روش، کسب اطلاعات جزییات محصول، باید با استفاده از تجربه و تخصص به دست آید. ممکن است در این نوع از کشف در محصولات، به قسمت های مجهولی نیز برخورد کنیم، اما در نهایت با استفاده از مراحل مهندسی معکوس پمپ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، می توانیم به تمامی فرآیند تولید آن دست یابیم.

مراحل مهندسی معکوس

اولین قدم برای مهندسی معکوس پمپ، توجیه اقتصادی آن است. توجیه اقتصادی اگر مورد قبول و به صرفه برای مجموعه باشد، باید نیازهای آن مجموعه را مشخص نمود.

تهیه مستندات

در مرحله بعد باید مستنداتی از عملکرد قطعه و نوع کاربری آن تهیه شود. با تهیه مستندات فنی، مراحل مهندسی معکوس پمپ شروع می شود. مستندات فنی شامل، نقشه ها و طرح های سه بعدی قطعه مورد نیاز می باشد. همچنین یک گزارش از جزییات قطعه مورد نظر و نوع کارکرد آن باید تهیه شود. برای این کار ابتدا شبیه سازی هیدرودینامیک ایجاد می شود. در این کار تمامی ارتعاشات الکتریکی پمپ، مورد بررسی بازرسان متخصص قرار می گیرد.

مراحل مهندسی معکوس
تست پمپ

تهیه طرح سه بعدی

طراحی سه بعدی از قطعه مورد نظر، علاوه بر ساخت حرفه ای آن، در عملکرد مناسب سیستم پمپ نیز تأثیر دارد. فایل سه بعدی قطعات، تسلط ساخت را بسیار افزایش می دهد. ایجاد سه بعدی از طریق دوربین های فوق حرفه ای مخصوص این کار می باشد؛ این دوربین ها می توانند با اسکن دقیق قطعه، مدل سه بعدی آن را در نرم افزار های طراحی مکانیک تحویل دهد. شیوه ی برداشت دوربین های سه بعدی ساز، از طریق نقاط هندسی است که شکل قطعه را مشخص می نمایند.

تست و بررسی نهایی پمپ

پس از ساخت قطعه مورد نظر و قبل از ارائه محصول، باید تست عملکرد آن مورد بازبینی و بازرسی قرار گیرد. این بازرسی کنترل کیفیت آن سبب شده است که کارخانجات تولیدی با اطمینان کامل مهندسی معکوس پمپ را به نتیجه برسانند، و به مشتریان عرضه نمایند. بسیاری از کنترل های کیفی مطابق با استانداردهای بین المللی و با فناوری روز دنیا مورد سنجش قرار می گیرد.