صنایع پمپ سازی آبروان

پمپ فرآوری مس

پمپ فرآوری مس

از قرن 19م که استخراج مس به طور عمده شروع شد، تاکنون مس در حال تبدیل شدن به یک منبع حیاتی است.  با توجه به محدود بودن میزان مواد معدنی همچون مس و افزایش تقاضای آن، هرچه کارآمد بودن نحوه پالایش و فرآیند تولید آن بسیار مهم است. مس به روش های مختلفی از جمله روش ذوب مستقیم، تغلیظ کردن و شست و شوی اسیدی فرآوری و تولید می‌شود.

یکی از مواردی که نقش بسیار مهمی در فرآوری مس دارد، استفاده از پمپ‌های مناسب است. انواع مختلفی از پمپ فرآوری مس وجود دارد. یکی از معروف‌ترین و کار آمدترین پمپ فرآوری مس، پمپ‌های استیل 316L و برنزی هستند که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

نقش پمپ‌ها در فرآوری مس

پمپ‌ها یکی از اجزای مهم در فرآوری مس هستند. از پمپ‌ها در پمپاژ دوغاب سولفات مس گرفته تا فرآیند سفید کردن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه فرآوری و استخراج مس از معادن با روش‌های مختلفی انجام می‌شود، کاربرد پمپ‌ها و انواع آنها نیز متفاوت است. استفاده از پمپ‌ها در عملیان بکفیل، فلوتاسیون و لیچینگ کاملاً معمول است.

دو پمپ مورد استفاده در این صنعت استیل و برنز است.

استفاده از پمپ‌های مناسب در حین عملیات بسیار مهم است. مثلاً برای خارج کردن مواد باطله در استخراج مس استفاده از پمپ گریز از مرکز چندان صرفه اقتصادی ندارد. زیرا با توجه به شدت سایندگی بالا در حین عملیات، این پمپ‌ها از کار می‌افتند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.

در مقابل برای پمپ‌هایی که در هنگام دوغاب و سایر مراحل استفاده می‌شود، مقاومت در برابر خوردگی در برابر اسیدها مهم است. پمپ استفاده شده باید دارای بدنه قوی و محکمی در برابر خوردگی، تغییر دما از دمای زیاد تا دمای کم و… داشته باشد.

معرفی پمپ فرآوری مس استیل 316L

اگر قصد خرید پمپ برای فرآوری مس را دارید، با کارشناسان شرکت آبروان در تماس باشید تا بهترین محصول را به شما معرفی کنند.

66435453 -021

در حال حاضر استفاده از پمپ‌هایی با جنس بدنه استیل 316L در صنعت فرآوری مس معمول شده است. استیل و برنز دارای خواصی هستند که استفاده از آنها را در محیط‌های صنعتی ممکن ساخته است. مهم‌ترین چالش‌ها در استخراج و فرآوری مس، خوردگی و سایش است. پمپ‌هایی که بتوانند در برابر خوردگی و سایش مقاومت بالایی داشته باشند، کار فرآوری مس را بسیار راحت‌تر می‌کنند.

استیل 316L که در ساخت پمپ‌های استیل 316L به کار رفته در واقع یک نوع فولاد ضد زنگ بسیار مقاوم در برابر خوردگی است. وجود فلزی مانند نیکل و مولیبدن در غلظت‌های بالا باعث جلوگیری از ایجاد خوردگی شکاف و حفره می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که استیل 316L در برابر آلاینده‌های شیمیایی و محلول‌های اسیدی مانند برمیدها، اسید سولفوریک و کلریدها بسیار بادوام و مقاوم است و همین موضوع باعث شده برای کاربردهای فرآوری مس بسیار مناسب باشد.

پمپ‌های فرآوری مس 316L نسخه کم کربن پمپ‌های 316 هستند، زیرا تفاوت آنها در نوع مواد سازنده آنها در نوع استیل آنهاست. استیل 316L مقدار کمتری کربن در مقایسه با استیل 316 دارد. مقدار کربن این گرید حداکثر برابر 0.03 درصد است. چنین ساختار آستنیتی نیز به این پمپ‌ها حتی در دماهای برودتی نیز استحکام عالی می دهد.

ویژگی‌های پمپ فرآوری مس

استحکام و مقاومت در برابر خوردگی از ویژگی های اصلی این نوع پمپ ها است.

پمپ فرآوری مس استیل 316L و برنز دارای ویژگی‌های زیر است:

  • استحکام بالا در برابر سایندگی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی در محیط های شیمیایی و اسیدی با توجه به آلیاژ و جنس بدنه و پروانه ها
  • پمپ شناور استیل 316L با ساختار فشرده، اندازه کوچک، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی، اندازه کوچک، عمر طولانی، می تواند فاضلاب، دوغاب، ذرات جامد را به راحتی در عملیات فرآوری مس پمپاژ کند.
  • در محیطی که دارای پی‌اچ، 4 تا 10 باشد به خوبی عمل می‌کند و بهتر از پمپ‌های استیل 304 است.
  • در برابر حرارت مقاومت بسیار خوبی دارد و در برابر دمای 50 تا 100 درجه سانتی گراد مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهد. برخی از آنها تا دماهای بالاتر مانند دمای 450 درجه نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • این پمپ‌ها قادرند در ولتاژ 220 و 380 ولت به راحتی کار کنند. همچنین امکان سفارشی کردن آنها برای کار در ولتاژ 660 ولت نیز وجود دارد.
  • میزان تحمل فشار و مقدار جریان در آنها با توجه به اندازه، مشخصات ساخت و … متفاوت است. جریان برخی از این پمپ‌های فرآوری مس از چند صد متر مکعب تا 3500 متر مکعب در ساعت نیز می‌رسد. فشار نیز از 10 بار تا 40 بار متفاوت است.
  • بسته به نوع کاربرد در انواع افقی، عمودی، شناور و… وجود دارند.
  • امکان بازرسی و تعمیر را بدون برداشتن پمپ از موقعیت آن در برخی از مدل‌های این نوع پمپ‌ها وجود دارد.
  • تعمیر آنها آسان است و معمولاً طول عمر بالاتری نسبت به پمپ‌های فرآوری مس مشابه یا سنتی دارند.
  • حداقل درجه حفاظتی آنها IP55 است و کلاس کار آنها معمولاً F است.

سخن آخر

پمپ‌های استفاده شده در صنعت فرآوری مس به طور کلی به دو دسته پمپ فرآیند و پمپ‌های خدماتی تقسیم شوند. با توجه به پمپ خدماتی به پمپی گفته می‌شود که خدماتی را به فرآیند ارائه می‌کند. پمپ فرآیند نیز به پمپی گفته می‌شود که که عملکرد آن بخشی از فرآیند است. پمپی که این نوع کار را انجام می‌دهد مستقیماً مسئول حفظ عملکرد مداوم فرآیند خواهد بود.

پمپ‌های فرآوری مس 316L که در صنعت فرآوری مس استفاده می‌شوند در هر دو نوع خدماتی و فرآیندی هستند و با توجه به جایگاه مورد استفاده، هر کدام ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی دارند. با توجه به مقاومت بالایی که این نوع پمپ‌ها در برابر سایندگی و خورندگی در محیط‌های صنعتی و به خصوص در کارخانه‌های فرآوری مس از خود نشان می‌دهند، استفاده از آنها در بسیاری از کشورهای جهان معمول شده است.

abravanpump.com/?p=20499

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *