صنایع پمپ سازی آبروان

علت صدای زیاد پمپ چیست؟ معرفی روش های کاهش صدا

روش های کاهش صدای پمپ

با پیشرفت روز افزون صنعت و فناوری، استفاده از پمپ‌های آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف و نیز در مصارف خانگی افزایش یافته است. این پمپ‌ها در انتقال و تأمین آب برای مصارف مختلف، از جمله آب شرب، آبیاری مزارع، و سایر نیازهای صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش استفاده از پمپ‌های آب، مشکلاتی نظیر نویز، صدا و نوسانات ارتعاشی این پمپ‌ها که در بسیاری موارد آزاردهنده است نیز به وجود آمده است. در این مقاله به بررسی مسئله کاهش صدای پمپ‌های آب صنعتی و خانگی می‌پردازیم و راهکارهای مختلفی را برای مدیریت و کاهش این مشکلات مطرح می‌نماییم.

اهمیت کاهش صدای پمپ

بررسی علل و تأثیرات کاهش صدای پمپ‌های آب نه تنها به بهبود عملکرد این تجهیزات بلکه به افزایش بهره‌وری و اقتصادی نیز کمک می‌کند. همچنین، آگاهی از راهکارهای کاربردی و کم هزینه برای کاهش صدای پمپ، به مدیریت مشکلات ناشی از این مسئله کمک زیادی می‌کند.

دلایل صدای پمپ آب صنعتی و خانگی

برای کاهش صدای پمپ آب ابتدا باید دلیل آن را پیدا کرد

قبل از اجرای راهکارهای کاهش صدای پمپ، اول باید متوجه شوید که دلیل صدای نابه‌هنجار پمپ از چیست؟ تشخیص دلیل سر و صدای پمپ می‌تواند به ارائه راهکارهای بهتر برای کاهش صدای آن کمک زیادی کند. بسته به نوع سر و صدای پمپ و دلیل آن، راه حل‌هایی که برای کاهش صدای پمپ مطرح می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع مشکلات رایج که باعث ایجاد سر و صدای پمپ می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

عدم قرارگیری صحیح پمپ

یکی از مهمترین دلایل صدای پمپ عدم صحیح قرارگیری پمپ می باشد

یکی دیگر از دلایل صدای پمپ آب، عدم قرارگیری صحیح و نصب نادرست آن است. نصب نادرست پمپ‌های آب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ساختاری و عملیاتی شود که در ایجاد نویز و صدای آزار دهنده موثر است.

مسائلی مانند نصب ناپایدار، فیکس نبودن پمپ روی فونداسیون، یا اندازه نادرست لوله می‌تواند ارتعاشات و نویز و در نتیجه صدای آزاد دهنده پمپ را بیشتر کند. در مقاله نحوه نصب پمپ آب خانگی، نحوه نصب اصولی را آموزش داده ایم.

ارتعاش و رزونانس مکانیکی

پمپ ها ممکن است دچار ارتعاش و نویز شود که با نگهداری و تراز مناسب می توان آن را به حداقل رساند

پمپ‌های آب به خصوص انواع صنعتی آن اغلب در حین کار سطح بالایی از ارتعاش را دارند. اجزای مکانیکی مانند پروانه‌ها و یاتاقان‌ها می‌توانند در فرکانس‌های خاصی دچار تشدید ارتعاش شده و نویز تولید شده را تقویت کنند.

این رزونانس معمولاً به دلیل ناهماهنگی، عدم تعادل در قسمت‌های چرخان یا روانکاری ناکافی ایجاد می‌شود. نگهداری و تراز مناسب برای به حداقل رساندن ارتعاش و جلوگیری از رزونانسی که باعث تشدید نویز می‌شود، بسیار مهم است.

شرکت آبروان به عنوان تولیدکننده انواع پمپ های صنعتی در مراحل 0 تا 100 نصب همراه شما تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع پمپ های صنعتی با شماره های شرکت در تماس باشید.

کاویتاسیون

تنظیم طراحی پروانه، می‌تواند به میزان قابل توجهی کاویتاسیون را کنترل کرده و موجب کاهش صدای پمپ شود

کاویتاسیون در پمپ زمانی اتفاق می‌افتد که پروانه پمپ ناحیه کم فشار ایجاد کرده و باعث تبخیر آب و تشکیل حباب می‌شود. هنگامی که این حباب‌ها می‌ترکند، امواج ضربه‌ و نویز با فرکانس بالا تولید می‌کنند. کاویتاسیون نه تنها منجر به آلودگی صوتی می‌شود بلکه می‌تواند در طول زمان به اجزای پمپ نیز آسیب برساند.

تنظیم طراحی پروانه و حفظ سطح مناسب سیال، می‌تواند به میزان قابل توجهی کاویتاسیون را کنترل کرده و موجب کاهش صدای پمپ شود.

طراحی غیر استاندارد و کیفیت ساخت پایین پمپ

طراحی غیر استاندارد و کیفیت پایین در صدای پمپ تاثیر مستقیم دارد

طراحی پمپ‌های آب می‌تواند بر صدای خروجی از آنها تأثیر بگذارد. در صورت طراحی پمپ استاندارد نباشد و یا کیفیت ساخت آن پایین باشد، صدای خروجی از پمپ بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

پمپ‌های غیر استاندارد معمولا از نظر اجزای هیدرولیکی دارای نواقص زیادی هستند و همین نواقص در هنگام عملکرد پمپ باعث ایجاد سر و صدای بیش از اندازه و غیر معمول می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل تا حد امکان از پمپ‌های با کیفیت که استانداردهای لازم در طراحی و ساخت آن‌ها رعایت شده باشد، استفاده کنید.

اندازه و نوع پمپ

پمپ‌های آب که معمولاً برای تامین آب و آبیاری منازل مسکونی استفاده می‌شوند، از نظر اندازه و نوع متفاوت هستند. پمپ‌های شناور، پمپ‌های جت و پمپ‌های گریز از مرکز هر کدام از نظر تولید صدا و نویز متفاوت هستند.

اگر میزان سر و صدا برای شما در اولویت قرار دارد، می‌توانید از پمپ‌هایی استفاده کنید که سر و صدا و نویز کمتری تولید می‌کنند. برای مثال سر و صدای پمپ‌های طبقاتی عمودی، از سر و صدای پمپ‌های طبقاتی افقی به مراتب کمتر است.

ارتعاشات لوله و چکش آب (ضربه قوچ)

نصب چکش گیر آب و لرزه گیر مناسب می تواند به کاهش ارتعاشات و صدای پمپ آب کمک کند

در انواع پمپ های آب خانگی، صدای تولید شده توسط پمپ‌های آب می‌تواند توسط ارتعاشات لوله و اثرات ضربه قوچ تشدید شود. تغییرات سریع در جریان آب، که اغلب به دلیل بسته شدن ناگهانی دریچه ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ضربه قوچ و در نتیجه ایجاد صداهایی آزاد دهنده شبیه به صدای کوبیدن شود. اجرای اقداماتی مانند نصب چکش‌گیر آب و اطمینان از نصب لرزه‌گیر مناسب لوله می‌تواند به کاهش ارتعاشات و کاهش صدا کمک کند.

انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای

پمپ‌های آب در طول زمان مستعد فرسودگی و خراب شدن هستند، به خصوص اگر تعمیر و نگهداری معمول آن‌ها نادیده گرفته شود. یاتاقان‌های فرسوده، قطعات نامناسب یا پروانه‌های آسیب دیده می‌توانند در افزایش سطح سر و صدای پمپ نقش داشته باشند. بازرسی منظم، روغن‌کاری و تعویض سریع قطعات فرسوده برای حفظ عملکرد بهینه پمپ و به حداقل رساندن نویز بسیار مهم است.

راهکارهای عملی کاهش صدای پمپ

حال که با دلایل صدای پمپ آشنا شدیم، باید ببینیم که چه راهکارهایی برای کاهش صدای پمپ وجود دارد. در ادامه مجموعه اقداماتی که می‌توان برای کاهش صدای پمپ انجام داد را ارائه خواهیم داد.

ایزولاسیون و کنترل لرزش

ارتعاشات تولید شده توسط پمپ می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا و نویز شود. برای جلوگیری از این مشکل باید پمپ را از پایه‌های آن جدا کرده و از پدها یا پایه‌های عایق لرزش بین پمپ و پایه آن استفاده کرد. این عایق‌ها ارتعاشات را جذب و از بین می‌برند و از انتشار آنها در سازه ساختمان جلوگیری می‌کنند.

نصب اتاقک عایق صوتی

نصب یک اتاقک عایق صوتی در اطراف پمپ می‌تواند به عنوان یک مانع فیزیکی برای مهار و کاهش انتشار و سر و صدای مزاحم نویز عمل کند. یک محفظه با استفاده از مواد جاذب سر و صدا مانند پنل‌های فایبرگلاس یا فوم بسازید. با قرار دادن این محفظه اطراف پمپ، صدای تولید شده توسط آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

البته باید در نظر داشته باشید که کاهش صدای پمپ توسط اتاق مانع از عدم جریان هوا و داغ کردن پمپ نشود. به همین منظور از اجرای تهویه مناسب برای جلوگیری از داغ کردن پمپ و حفظ راندمان آن اطمینان حاصل کنید.

استفاده از کوپلینگ‌های انعطاف پذیر

استفاده از اتصالات صلب بین پمپ و الکتروموتور آن می‌تواند باعث انتقال بیشتر ارتعاشات و نویز شده و حتی در مواقعی آن را تشدید کند. کوپلینگ‌های انعطاف پذیر این ارتعاشات را جذب می‌کنند و انتشار نویز را کاهش می‌دهند.

برای کاهش صدای پمپ کوپلینگ‌های انعطاف پذیر بین پمپ و الکتروموتور آن نصب کنید. این کار به کاهش و جذب ارتعاشات موتور کمک می‌کند و از انتقال آنها به پمپ و سازه‌های اطراف جلوگیری می‌کند.

استفاده از پایه‌های ضد لرزش برای لوله کشی

در بسیاری موارد صدای تولید شده نه توسط پمپ بلکه توسط سیستم لوله کشی به کل ساختمان منتقل می‌شود. استفاده از پایه‌های ضد لرزش برای سیستم لوله کشی پمپ این ارتعاشات را جذب کرده و انتقال نویز را به حداقل می‌رساند. برای کاهش صدای پمپ می‌توانید پایه‌های‌های ضد لرزش یا کانکتورهای انعطاف‌پذیر را در سیستم لوله‌کشی آن ادغام کنید.

تعمیر و نگهداری منظم

وجود قطعات فرسوده یا نامناسب می‌تواند به افزایش صدای پمپ کمک کند. تعمیر و نگهداری منظم عملکرد بهینه پمپ را تضمین می‌کند و مشکلات مربوط به نویز و سر و صدای بیش از حد را کاهش می‌دهد.

یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم برای بازرسی و جایگزینی یاتاقان‌های فرسوده، تراز کردن اجزا و روغن‌کاری قطعات متحرک پمپ درنظر بگیرید. پمپ هایی که بازرسی آن‌ها به صورت منظم انجام شده و به خوبی نگهداری می‌شوند بی‌صداتر و کارآمدتر هستند. از خدمات شرکت آبروان میتوان به تعمیر تخصصی پمپ های صنعتی اشاره کرد.

استفاده از درایو فرکانس متغیر (VFD)

کارکردن پمپ‌ها با سرعت ثابت ممکن است برای همه کاربردها ضروری نباشد. برخی از پمپ‌ها در یک فرکانس کاری خاص سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند و برای کاهش صدای پمپ فقط کافی است فرکانس کاری آن را مقداری کمتر و یا بیشتر کرد. استفاده از تکنولوژی VFD نه تنها موجب کاهش صدای پمپ می‌شود، بلکه امکان تنظیم سرعت پمپ و بهینه سازی عملکرد را فراهم می‌کنند.

استفاده از مواد آکوستیک

استفاده از موادی که صدا را جذب می‌کنند می‌تواند بازتاب و انتقال نویز را کمتر کرده و باعث کاهش صدای پمپ شود. برای کاهش صدای پمپ می‌توانید پانل‌های جاذب صدا یا فوم آکوستیک را در مجاورت پمپ یا روی دیوارهای موتورخانه‌ای که پمپ در آن قرار دارد، نصب کنید. این مواد امواج صوتی را جذب می‌کنند و از انتشار سر و صدای مزاحم پمپ جلوگیری می‌کنند.

نتیجه‌گیری و جمع بندی

روش‌هایی که در این مقاله برای کاهش صدای پمپ پیشنهاد شد برای انواع پمپ‌های مختلف از جمله پمپ‌های طبقاتی عمودی و افقی قابل استفاده هستند. در نظر داشته باشید که اجرای ترکیبی از این روش متناسب با ویژگی‌های خاص پمپ و محیط اطراف آن می‌تواند به طور موثر صدای پمپ را کاهش دهد و یک محیط کاری ساکت‌تر و راحت‌تر ایجاد کند.

منبع:

www.anchorpumps.com/blog/how-to-fix-a-noisy-shower-pump

abravanpump.com/?p=36900

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *