صنایع پمپ سازی آبروان

چرا از پمپ های دو مکشه استفاده کنیم؟ معرفی 6 مزیت کلیدی

پمپ دو مکشه

پمپ دو مکشه نوعی پمپ آب است. از این پمپ در جاهایی استفاده می‌کنند که حجم سیال یا آب زیاد است و نیاز به مکش زیادی وجود دارد. علاوه بر این، در مواردی که طول خط لوله زیاد است یا ارتفاع لوله زیاد است و باید قابلیت اطمینان برای مکش مناسب وجود داشته باشد نیز، از این پمپ استفاده می‌کنند.

تفاوت پمپ دو مکشه نسبت به پمپ تک مکشه در پروانه است. پروانه در پمپ تک مکشه یک طرفه است و پوشش‌های جلو و عقب پروانه به صورت نامتقارن هستند. اما در پمپ دو مکشه امکان مکش آب از دو طرف وجود دارد و پوشش پروانه نیز متقارن است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها ،کاربرد و مزایای این پمپ پرکاربرد می‌پردازیم.

بررسی ساختار پمپ دو مکشه

بررسی قطعات داخلی پمپ دو مکشه

این نوع از پمپ‌های آب، به صورت افقی و تک طبقه عرضه می‌شوند و ظاهری شبیه به حلزون دارند. ساختار کار این پمپ، بر اساس نیروی گریز از مرکز است. این پمپ‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اگر رینگ‌های آن ساییده شد، به راحتی بتوان آن را تعویض کرد و امکان تعویض ساده اجزای گردان آن نیز فراهم شده است.

پروانه پمپ از نوع شعاعی و بسته است و دو ورودی برای سیال دارد. این پمپ‌ها طوری ساخته می‌شوند که محور آنها در برابر نشت سیال کاملاً محافظت شوند. بلبرینگ‌های آن نیز به طور خودکار روانکاوی شده و نیاز به روانکاوی مجدد ندارند.

مشخصات فنی

این پمپ ها با مشخصات متنوعی تولید شده است که با توجه به نیازتان انتخاب مناسبی باید داشته باشید.

جنس بدنه این پمپ‌ها نیز از مواد مختلفی ساخته می‌شود، اما جنس بدنه فولادی آن از فولاد ضد زنگ و مرغوب است. قطر خروجی این پمپ‌ها از 80 تا 350 میلی لیتر متفاوت است. ظرفیت آبدهی آنها از 90 متر مکعب در ساعت تا 3500 متر مکعب در ساعت، متغیر است.

تا ارتفاع 200 متر قابلیت مکش سیال یا آب را دارند که باعث شده گزینه بسیار مناسبی برای چاه‌های آب بسیار عمیق باشند. در محیط با دمای 105 سانتی گراد به خوبی کار می‌کنند و فشار تست آنها 25 بار است.

کاربرد پمپ دو مکشه

این محصول در صنایع مختلفی استفاده میشود.

از پمپ‌های تک مکشه معمولاً برای پمپاژ آب در کشاورزی و امور مربوط به آن استفاده می‌شود، اما در صنایع که پمپ‌های تک مکشه قادر به جوابگویی نیستند، پمپ‌های دو مکشه به کار می‌روند. معادن، نیروگاه‌ها، تامین آب شهرها و… از موارد کلی کاربرد دو مکشه است. کاربردهای دیگر این پمپ به شرح زیر هستند:

  • ایستگاه‌های پمپاژ آبرسانی
  • سیستم‌های تامین آب مصارف صنعتی
  • سیستم‌های فاضلاب و صنایع پتروشیمی
  • تامین آب خنک کننده‌ها
  • تامین آب مصرفی در کارخانه‌ها
  • استفاده در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی
  • کاربردهای آتش نشانی
  • سیستم‌های دریایی
  • مصارف عمومی پالایشگاه‌ها
  • کشاورزی و آبیاری
  • زهکشی

مزایای استفاده از پمپ آب دو مکشه

چرا باید از این پمپ استفاده کنیم؟

در ادامه 6 مزیت کلیدی این پمپ ها را بررسی می‌کنیم.

سرعت انتقال سیال بالا با اندازه و وزن کم

این پمپ‌ها برای انتقال آب با سرعت زیاد مناسب هستند و به شرایط یک نواخت برای عملکرد مناسب نیاز دارند. اگر برای مواردی که به سرعت پمپاژ بالا نیاز داریم از پمپ تک مکشه استفاده کنیم، باید پمپی با اندازه بزرگ و کالیبر بزرگ انتخاب کنیم.

البته در این صورت محدودیت سرعت نیز خواهیم داشت و برای تثبیت سرعت باید در حدود 1450RPM سرعت را تنظیم کنیم. اما اگر به جای تک مکشه از دو مکشه استفاده کنیم، علاوه بر این که اندازه و وزن پمپ را می‌توانیم کاهش دهیم، می‌توانیم سرعت چرخش و راندمان حجمی آن را نیز افزایش دهیم.

عمر بالای یاتاقان‌ها

بلبرینگ‌های موجود در این پمپ طول عمر بسیار بالایی دارند و در طول عمر خود با گریس، روان کاوی شده‌اند. ساختمان این پمپ به گونه‌ای طراحی شده که بازدید و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض بلبرینگ‌ها به راحتی انجام شود.

راندمان بالای پروانه

به علت اینکه این پمپ، دو مکشه است، حداقل نیرو روی محور وجود خواهد داشت. این کار باعث افزایش جریان‌های سیال نسبت به پمپ تک مکشه می‌شود. البته به دلیل حذف نیرو روی محور، احتمال سایش و پارگی ناشی از رانش محوری در هنگام ورود آب به پروانه نیز افزایش پیدا می‌کند. پروانه‌ها از لحاظ هیدرولیکی کارکرد بسیار خوبی دارند و امکان استفاده از رینگ سایشی در پروانه وجود دارد.

راندمان بالای پمپ

این پمپ‌ها کارکرد بسیار عالی و کم صدایی دارند. در صورتی که رینگ‌ها و بلبرینگ‌ها، ساییده شده باشند امکان تعویض و بازدید از آنها وجود دارد که این امر باعث می‌شود، راندمان دستگاه در طول زمان کاهش پیدا نکند. داخل محفظه و پروانه سطوح صاف و همواری وجود دارد که کارایی دستگاه را افزایش می‌دهد.

طراحی خاص محفظه

محفظه این پمپ طراحی خاصی دارد که باعث شده ورودی و خروجی آن هم محور باشند. فاصله بین یاتاقان‌ها کم است و محور پمپ نیز طول کمی دارد. اتصالات موجود در محفظه کاملاً محکم هستند و امکان نشت سیال به داخل آن وجود ندارد. شرایط تغییر جهت چرخش پمپ بدون تعویض قطعه در آن وجود دارد. در صورتی که ارتفاع پمپاژ زیاد باشد، می‌توان از محفظه حلزونی دوبل برای انتقال بهینه سیال استفاده کرد.

امکان سرویس دهی آسان

برای اینکه احتمال خوردگی به صفر برسد، محور به خوبی خشک شده و از امکان نفوذ آب یا سیالات دیگر به داخل آن، به طور کامل محافظت شده است. این پمپ‌ها ارتعاش بسیار کمی در هنگام کار ایجاد می‌کنند. بوش‌های روی محور این پمپ، قابلیت تعویض دارند. به منظور افزایش طول عمر جلوگیری از خوردگی، قطعات درون پمپ مانند رزوه‌ها و سطوح ماشین کاری شده، شرایط تماس این قطعات با سیال وجود ندارد.

سخن آخر

پمپ‌های دو مکشه نوع خاصی از پمپ‌های آب و یا سیال هستند که در مواقعی که نیاز به افزایش دبی در هد ثابت است از آن استفاده کرد. همچنین اگر دبی مورد نیاز پمپ برای مقاطع ورودی پروانه بیش از حد بزرگ شود، نیز از این پمپ‌ها به جای پمپ تک مکشه استفاده می‌کنند.

این کار راندمان و کارایی پمپ را بالا می‌برد و نیاز به اندازه‌های بزرگ پمپ را کاهش می‌دهد. در مواردی که پمپ‌های تک مکشه جوابگوی سیستم مورد نظر نباشند، پمپ دو مکشه گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. اکثر این پمپ‌ها با نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند و اصطلاحاً سانتریفیوژی هستند.

abravanpump.com/?p=20391

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *