صنایع پمپ سازی آبروان

بوستر پمپ صنعتی چیست؟ آشنایی با انواع آن

بوستر پمپ ضنعتی چیست ؟

بوستر پمپ از یک یا چند پمپ موازی هم تشکیل شده است که با هدف افزایش و حفظ فشار ثابت سیال در یک سیستم تأمین آب دارای نوسان فشار اجرا می‌شود. فشار سیال در ابتدا توسط یک پمپ اولیه و یا منبع طبیعی مانند نیروی گرانش افزایش پیدا می‌کند و سپس توسط پمپ بوستر بدون افزایش فشار با دبی یکنواخت منتقل می‌شود.

بوستر پمپ‌ها معمولاً در محیط‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند که در آن فشار آب بالاتری برای عملکرد کارآمد وسایل لوله‌کشی، لوازم خانگی و ماشین‌آلات مورد نیاز است.

در این مقاله ضمن معرفی و بررسی انواع بوستر پمپ صنعتی، مزایا و کاربردهای بوستر پمپ آب صنعتی نسبت به پمپ آب معمولی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

انواع بوستر پمپ بر اساس کاربرد

بوستر پمپ از نظر کاربرد به 3 دسته تقسیم می شود

بوستر پمپ‌ بر اساس کاربرد به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

1- بوستر پمپ صنعتی

این نوع بوستر پمپ برای تأمین آب با فشار ثابت در فرآیندهای مختلف صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این بوستر ها در کنار پمپ های صنعتی استفاده می شود.

2- بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آبرسانی برای تأمین آب در خطوط طولانی و کم فشار آب شهری کاربرد دارد.

3- بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی برای تأمین آب پرفشار در سیستم‌های آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها بسیار پر اهمیت هستند چرا که در زمان بروز حوادث و حریق‌ها، تأمین آب پر فشار برای اطفاء حریق و کنترل آن ضروری است.

4- بوستر پمپ خانگی

در حقیقت بیشترین کاربرد بوستر پمپ‌ها در سیستم آبرسانی خانگی برای ساختمان‌های مرتفع است. بوستر پمپ خانگی برای تأمین آب مصرفی با فشار و دبی مطلوب در ساختمان‌های بلند و یا ساختمان‌هایی که که فشار آب شهری برای آبرسانی مداوم و یکنواخت آن‌ها کافی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع بوستر پمپ صنعتی از نظر سرعت کارکرد

بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت از انواع بوسترهای پمپ صنعتی از نظر سرعت هستند

بوستر پمپ دور متغیر

بوستر پمپ‌های دور متغیر (Variable Speed Pumps) قابلیت تنظیم سرعت عملکرد خود را دارند و باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر مفید پمپ و تجهیزات، کاهش نویز، تطابق با نیازهای متغیر سیستم، حفظ فشار آب مناسب، و انعطاف‌پذیری بیشتر در تنظیم دقیق سرعت می‌شوند.

این پمپ‌ها مزایای زیادی از قبیل کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک قطعات مصرفی، افزایش طول عمر سیستم لوله کشی، کاهش سر و صدای پمپ، و کنترل دقیق پمپاژ آب را به همراه دارند.

بوستر پمپ دور ثابت

بوستر پمپ‌های دور ثابت در یک سرعت ثابت عمل می‌کنند و امکان تنظیم سرعت کارکرد آن‌ها وجود ندارد. این نوع پمپ‌ها عملکرد ساده‌ای داشته و قیمت تجهیزات و هزینه‌های نگهداری آن‌ها کمتر است.

بوستر پمپ‌های دور ثابت در کاربردهای ثابتی مانند سیستم‌های آتش‌نشانی، پرکن مخازن و سیستم‌های آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نقطه ضعف آن‌ها این است که نمی‌توانند به طور دقیق به نیازهای متغیر در فشار آب پاسخ دهند و برای سیستم‌هایی که نیاز به تغییرات مکرر در فشار وجود دارد، مناسب نیستند.

انواع بوستر پمپ صنعتی از نظر تعداد درایو

بوستر پمپ تک‌ درایو

در این بوستر پمپ‌ها، همه پمپ‌های موجود در سیستم توسط یک درایو، کنترل می‌شوند. کنترلر، اینورتر را روی پمپ شماره یک قرار می‌دهد و با افزایش میزان مصرف، دور الکتروموتور افزایش می‌یابد.

اگر پمپ به دور نامی رسید و نیاز مصرفی برطرف نشد، پمپ شماره یک در دور نهایی ثابت می‌شود و کنترلر، درایو (اینورتر) را از روی پمپ شماره یک برمی‌دارد و بر روی پمپ شماره دو قرار می‌دهد. اینورتر می‌تواند همه پمپ‌ها را با دور متغیری کنترل کند. از مزایای این نوع بوستر پمپ، می‌توان مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به بوستر پمپ چند درایو اشاره کرد.

بوستر پمپ چند درایو

بوستر پمپ چند درایو

در این نوع بوستر پمپ صنعتی، می‌توان به ازای هر پمپ از یک درایو (اینورتر) برای تغییر دور الکتروپمپ‌ها استفاده کرد. دور پمپ‌ها به‌صورت مجزا از یکدیگر، تنظیم شده و افزایش یا کاهش فشار آب را مدیریت می‌کنند.

در بوستر پمپ صنعتی چند درایو در صورت نیاز برای ورود نوبتی پمپ‌ها به مدار، نصب برد کنترلر بر روی تابلو فرمان الزامی است که به آن سیستم «Change Over» گفته می‌شود. بازدهی بالای این نوع بوستر پمپ صنعتی، از مزایای کلیدی آن است.

مزایای بوستر پمپ صنعتی

افزایش فشار، بهبود دبی جریان، بهینه تر شدن عملکرد سیستم و .. از مزایای بوستر پمپ صنعتی هستند

بوستر پمپ صنعتی با افزایش کارایی و قابلیت اطمینان انتقال سیال، نقش مهمی در فرآیندهای مختلف صنعتی ایفا می‌کند. این پمپ‌های تخصصی دارای مزایای متعددی هستند که آنها را به یک تجهیز ضروری در محیط‌های صنعتی تبدیل می‌کند.

1- افزایش فشار

بوستر پمپ‌های صنعتی به طور خاص برای افزایش فشار سیالات درون یک سیستم طراحی شده اند. این پمپ‌ها در کاربردهای مختلف صنعتی که افزایش فشار سیال الزامی است، با افزایش فشار، سیال را به طور موثر و بدون ضربان و نوسان در دبی، به مقصد مورد نظر منتقل می‌کنند.

2- بهبود دبی جریان

بوستر پمپ‌ها با عملکرد بهینه‌ای که دارند نرخ دبی جریان سیالات در فرآیندهای صنعتی را افزایش می‌دهند. این پمپ‌ها با افزایش فشار سیال، نرخ دبی جریان بالاتری را فراهم می‌کنند و امکان انتقال سریعتر و کارآمدتر سیال را فراهم می‌کنند. این ویژگی به ویژه در کاربردهایی که حفظ جریان سریع سیال، برای حفظ راندمان عملیاتی ضروری است، اهمیت زیادی دارد.

3- بهینه‌تر شدن عملکرد سیستم

بوستر پمپ صنعتی با افزایش فشار و حفظ سرعت ثابت جریان سیال، به بهینه‌تر شدن عملکرد کلی سیستم کمک می‌کند. این پمپ‌ها وجود یک جریان با فشار بالا حفظ و دبی یکنواخت را تضمین می‌کنند و همین باعث می‌شود اختلالات و خرابی‌ها در فرآیندهای صنعتی به حداقل برسد.

4- تطبیق پذیری و سازگاری

بوستر پمپ‌های صنعتی بسیار متنوع و قابل انطباق هستند و می‌توانند برای طیف وسیعی از سیالات و شرایط کاری مورد استفاده قرار بگیرند. انتقال آب، مواد شیمیایی یا سیالات دیگر را می‌توان با بوستر پمپ‌های صنعتی انجام داد. قابلیت بوستر پمپ‌های صنعتی برای انطباق با دبی‌های مختلف و سطوح فشار متنوع، آنها را برای انواع کاربردهای صنعتی مناسب می‌کند.

5- بهره‌وری انرژی

بوستر پمپ‌های صنعتی علیرغم توانایی در افزایش فشار سیال و سرعت جریان، طوری طراحی شده اند که با راندمان انرژی بالا کار کنند. این پمپ‌ها مجهز به موتورهای کارآمد و سیستم‌های کنترل پیشرفته هستند که مصرف انرژی را بهینه می‌کنند. استفاده از بوستر پمپ‌ها در تاسیسات صنعتی هزینه‌های انرژی را به حداقل رسانده و در عین حال عملکرد بهینه را حفظ می‌کند.

6- قابلیت اطمینان و دوام

بوستر پمپ‌های صنعتی به دلیل ساختار مهندسی شده، نسبت به پمپ‌های معمولی قابلیت اطمینان و دوام بیشتری در محیط‌های صنعتی دارند.

7- صرفه جویی در هزینه

بوستر پمپ صنعتی با بهبود راندمان انتقال سیال و به حداقل رساندن زمان خرابی به تاسیسات صنعتی کمک می‌کند تا در دراز مدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این پمپ‌ها فرآیندهای انتقال سیال را بهینه می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند و باعث افزایش طول عمر تجهیزات و ماشین آلات می‌شوند.

علاوه بر این بوستر پمپ صنعتی باعث کاهش تلفات آب در سیستم می‌شود و از این جهت نیز در هزینه آب مصرفی در صنعت صرفه‌جویی خواهد شد.

8- کاهش صدای پمپ

در بوستر پمپ، تغییر دور موتور توسط اینورتر انجام می‌شود و همین کار باعث کاهش صدای پمپ و نویز حاصل از آن می‌شود.

9- قابلیت سرویس در حین کار

یکی دیگر از مزایای بوستر پمپ صنعتی این است که برای سرویس پمپ نیازی به متوقف کردن جریان سیال نخواهد بود. به عبارتی بوستر پمپ‌ها قابلیت سرویس در حین کار را دارند.

سخن پایانی

بوستر پمپ‌های صنعتی مزایای متعددی از جمله افزایش فشار سیال، حفظ سرعت جریان، افزایش عملکرد سیستم و بهره‌وری انرژی ارائه می‌کنند. به دلیل تطبیق پذیری، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن بوستر پمپ‌های صنعتی، در تاسیسات صنعتی که اولویت با بهینه سازی فرآیندهای انتقال سیال و به حداکثر رساندن کارایی عملیاتی است، این پمپ‌ها جزو تجهیزات ضروری هستند.

اگر قصد خرید انواع بوستر پمپ صنعتی را دارید با شرکت آبروان در تماس باشید تا کارشناسان ما متناسب با نوع کاربری، بهترین محصول را به شما معرفی کنند.

abravanpump.com/?p=37339

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *