صنایع پمپ سازی آبروان

پمپ آب شور دریا چه کاربردی دارد؟ راهنمای خرید و معرفی انواع آن

پمپ آب شور دریا

به طور کلی بیش از 70 درصد کره زمین را آب گرفته است، اما مسئله ای که وجود دارد این است که این آب، شور است و نمی توان از آن در بسیاری از مصارف خانگی و صنعتی خود استفاده کرد. یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده عملا استفاده از آب های شور سخت یا غیر ممکن باشد، همان خاصیت خورندگی نمک آن است. پمپ آب شور عاملی است که کمک می کند تا بتوان از این منابع عظیم و نسبتا دست نخورده استفاده کرد.

اهمیت پمپ آب شور دریایی

انسان های امروزی به خوبی متوجه شده اند که نمی توانند روی منابع زیرزمینی و منابع آب شیرین حساب ویژه و زیادی باز کنند. در واقع این منابع به تنهایی قادر نیستند حتی نیاز آشامیدن انسان ها و حیوانات را فراهم کنند، از این رو عملا انسان دو راه پیش رو دارد. یا باید به طور کامل دست از صنعت بکشد و یا این که منبعی جدید پیدا کند. تجربه و تاریخ به خوبی نشان داده است که انسان ها تحت هیچ شرایطی دست از صنعت بر نمی دارند. صنعت عاملی است که حتی باعث شده است انسان ها به جان یک دیگر بیفتند.

از اهمیت این نوع پمپ نمیتوان در صنعت غافل شد.
از اهمیت این نوع پمپ نمیتوان در صنعت غافل شد.

پس نمی توان انتظار داشت که کمبود منابع آب های شیرین باعث شود انسان ها دست از صنایع خودشان بکشند. از این رو به ناچار انسان باید راه دیگری پیدا کند. راهی که در نهایت به منابع عظیم و دست نخورده اما شور دریاها ختم می شود! پمپ آب شور شاید اختراع کوچک و یا حتی نه چندان مهم به نظر برسد، اما باور کنید همین پمپ ها توانستند انسان را از این بن بست مهم بیرون ببرند.

چالش‌ها در مورد پمپ آب دریا

همانطور که بیان شد مهمترین مسئله که در مورد پمپ آب شور و پمپ آب دریا وجود دارد، مسئله خورندگی نمک یا همان سدیم است. همانطور که می دانید نمک در دسته مواد اسیدی قرار دارد. با وجود این که این ماده یک اسید ضعیف محسوب می شود اما به هر حال خاصیت خورندگی دارد و در طی مدت زمان نه چندان طولانی قادر است فلز یا سایر مواد اولیه را نابود کند. در نتیجه ما نیاز به نوع خاصی از پمپ صنعتی داریم.

هنگام خرید پمپ آب شور با رعایت چند نکته میتوانید بهترین انتخاب را داشت.
هنگام خرید پمپ آب شور با رعایت چند نکته میتوانید بهترین انتخاب را داشت.

اما این موضوع تنها چالش الکتروپمپ شناور آب شور محسوب نمی شود. در کلام ساده تر آب دریا به جز خوردگی مشکلات دیگری نیز برای پمپ آب شور ایجاد می کند. مهمترین مسائل آب دریا به جز خورندگی عبارتند از:

  • وجود اجسام مختلف در دریا که بعضا اندازه قابل توجهی دارند و به راحتی باعث می شوند که موتور یا پروانه پمپ از کار بیفتد.
  • تلاطم های گاه و بی گاه دریا که بعضا بسیار شدید می شود. این تکان های شدید کافی است تا هر پمپی از کار بیفتد.
  • تغییر دمایی از دیگر چالش هایی است که در آب های آزاد وجود دارد. در واقع فاصله دمایی در مدت زمان کوتاه که در آب های آزاد و شور وجود دارد عملا می تواند به راحتی فولاد را هم اذیت کند!

بنابراین فارغ از خورندگی، فاکتورها و چالش های مختلفی در حوزه پمپ آب شور وجود دارد. اما با این حال همچنان خورندگی در اولویت قرار دارد. علت این موضوع این است که تمامی موارد را می توان به نحوی پوشش داد. در واقع با استفاده از قفس های مختلف می تواند اجسام خارجی را کنترل کند و با ایجاد پایه های محکم پمپ را در تلاطم ها ثابت نگه داشت. اما به واقع خورندگی عاملی نیست که بتوان به همین سادگی ها از کنار آن گذشت. از این رو طراحی انواع پمپ آب شور بیشتر بر اساس نوع خورندگی ها صورت گرفته است. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

انواع پمپ آب شور

بررسی و معرفی انواع پمپ های آب شور
بررسی انواع پمپ های آب شور

مانند سایر پمپ های صنعتی، پمپ آب شور هم به چند دسته تقسیم می‌شوند که ما در اینجا 4 مورد را بررسی می‌کنیم.

پمپ آب شور کربن استیل

به آلیاژ فولاد با پایه کربن، کربن استیل گفته می شود. این نوع از پمپ ها مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند و به سبب نوع طراحی و تولید از قیمت بهتری نیز برخوردار هستند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که استفاده از این پمپ ها در برابر تلاطم دریا و آب های شور آزاد چندان توصیه نمی شود.

پمپ آب شور کروم بالا

همانطور که از نام این پمپ مشخص است، در آلیاژ فولاد آن از کروم با درصد خلوص بالا استفاده شده است. این نوع آلیاژ علاوه بر این که در برابر سدیم، بلکه در برابر بسیاری از اسید های ضعیف یا نیمه قوی نیز مقاوم هستند. در واقع در آب دریا نمی توان انتظار داشت که تنها اسید و تنها عامل خورندگی نمک باشد! این پمپ ها به واقع مناسب استفاده در دریاها و آب های آزاد شور هستند.

پمپ نیکل کروم

این نوع پمپ آب های شور از ترکیب آلیاژ فولاد با پایه نیکل و کروم ساخته شده است. این نوع ترکیب آلیاژی عملا علاوه بر آنکه مقاومت بسیار خوبی در برابر خورنگی دارد، در برابر ضربه و تلاطم نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در واقع سختی این پمپ ها بسیار بالاست و بسیاری از کشورهای مختلف از جمله عربستان از این نوع پمپ برای تصفیه آب های شور استفاده می کنند.

پمپ آلیاژ 304

این نوع آلیاژ بسیار اقتصادی و بهینه تولید می شود. در کلام ساده تر آلیاژ 304 مخلوطی از کربن، کروم، نیکل و فولاد با درصد های مشخص است. این ترکیب علاوه بر این که توانسته مقاومت خوبی در برابر خورندگی ایجاد کند، عملا سختی خوبی در برابر ضربات مختلف و تلاطم هم دارد. اما به هر حال نمی توان از آن انتظار داشت که مانند پمپ آب شور نیکل کروم عمل کند.

اگر قصد خرید پمپ آب شور را دارید، کارشناسان شرکت آبروان آماده ارائه مشاوره به شما می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر در تماس باشید:

02166938814 و 02166435453 و 02166924294 و 3-02166573504

تهران، خیابان آزادی، بعد از خوش، پلاک 223، طبقه اول

abravanpump.com/?p=20463

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *