صنایع پمپ سازی آبروان

خرید پمپ آب شیرین کن + روش کار و انواع آن

پمپ آب شیرین کن

دستگاه های آب شیرین کن یک راهکار مبتکرانه برای تبدیل آب شور (املاح دار) به آب قابل شرب است که پمپ در آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. در ادامه قصد داریم نگاهی به پمپ‌های آب شیرین کن صنعتی و خانگی بیندازیم و ببینم که برای هنگام خرید چه نکاتی را باید رعایت مدنظر داشته باشیم.

چطور آب شور، شیرین می‌شود؟

نمونه ای از دستگاه های تبدیل آب شور به شیرین
نمونه ای از دستگاه های تبدیل آب شور به شیرین

قبل از وارد شدن به بخش‌های مرتبط با پمپ آب شیرین کن، شاید این پرسش برای شما هم پیش آمده باشد که چطور آب شور (آب چاه، آب دریا، آب فاضلاب) تبدیل به آب شیرین می‌شود. در پاسخ به این سوال بهتر است که کمی درباره اسموزی بدانیم.

برای درک حالت اسموزی بهتر است که حالت غربال و یا فیلتر را در نظر بگیرید. در زمانی که شما چیزی را غربال یا فیلتر می‌کنید، در واقع اجازه می‌دهید دانه‌های که دارای ابعاد خاصی هستند از سوراخ‌های و منافذ غربال و یا فیلتر شما عبور کنند و دانه‌های با ابعاد درشت تر از حد معیار، در پشت فیلتر شما باقی می‌مانند.

اسموزی معکوس (Reverse Osmosis) دقیقاً چنین کار کردی دارد. در اینجا شما آب املاح دار (نمک، عناصر معدنی و سایر ترکیبات در آب) را با فشار از یک فیلتر نیمه تراوا (Semipermeable membranes) که منافذ آن به اندازه ملکول‌های آب است عبور می‌دهید. این کار سبب می‌شود که تنها ملکول‌های آب (آب شیرین) از منافذ رد شده و سایر ترکیبات در پشت فیلتر اسموزی شما باقی بماند.

این روش به صورت گسترده‌ای در سطح جهان استفاده می‌شود و پمپ دستگاه آب شیرین کن نقش مهمی را در این فرایند ایفا می‌کنند. در ویدیو زیر می‌توانید اصول کارکرد این روش را مشاهده کنید:

نکته: علت اینکه به این روش اسموزی معکوس گفته می‌شود به خاطر آن است که در حالت اسموزی معمولی ملکول‌های آب از فیلتر غشای نیمه تراوا رد شده و وارد ترکیب می‌شود. در اینجا نیازی به هیچ فشاری نیست و همه چیز به خودی خود اتفاق می‌افتد.

پمپ آب شیرین کن چطور کار می‌کند؟

اکنون که اساس کار را فهمیدیم می‌توانیم به درک درستی از کارکرد پمپ های آب شیرین کن برسیم. در این پمپ‌ها از یک موتور برقی و چند مکانیسم مختلف برای افزایش فشار مایع مخلوط (آب شور، فاضلاب و یا آب املاح دار) استفاده می‌شود. با بالا رفتن فشار آب به حدود 50psi مایع مخلوط ما به لایه نیمه تراوا وارد می‌شود و سپس عمل تصفیه آب شروع می‌شود.

ممکن است قبل از وارد شدن مایع مخلوط ما به این پمپ، آن را از لایه‌های فیلتراسیون مختلف مانند لایه‌های شنی، کربن فعال و یا سایر فیلترهای جذب کننده املاح عبور داده باشند. این کار سبب می‌شود که تهیه آب شیرین با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود.

نمونه از پمپ های استفاده شده در آب شیرین کن های خانگی

پمپ تزریق آب شیرین کن می‌تواند در ابعاد خانگی باشد. این پمپ‌ها چیزی در حدود 5 متر مکعب آب را در روز شیرین می‌کنند. این نمونه از پمپ ها برای استفاده در کمپ‌ها، مناطق دور دست یا حتی مناطق شهری که کیفیت آب آن‌ها پائین است، استفاده می‌شود.

در ایران شهرهای قم، کرمان و اهواز آب بسیار شور و پر املاحی دارند که با تصفیه‌های معمولی نیز کیفیت آن قابل قبول نیست. به همین دلیل از دستگاه های آب شیرین کن استفاده می‌کنند. ابعاد پمپ‌های آب شیرین کن خانگی می‌تواند به ابعاد یک پارکینگ و یا گاهی بزرگتر و کوچکتر باشد.

خرید پمپ آب شیرین کن

متریال در شرایطی که نیاز به پمپ آب شور دارید، مهم ترین نکته است که باید در نظر بگیرید. از آنجا که سدیم جز مواد خورنده است، در نتیجه باید پمپ از متریال های زیر ساخته شده باشد:

  • استیل
  • برنز
  • داپلکس

شرکت آبروان، تولیدکننده انواع پمپ های صنعتی، آماده فروش پمپ های آب شیرین کن با متریال های ذکر شده است. محصولات شرکت آبروان دارای 18 ماه گارانتی بوده و 10 سال خدمات پس از فروش می‌باشد.

قیمت پمپ آب شیرین کن

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم این نوع پمپ ها در جنس ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. به همین دلیل قیمت های متفاوتی دارند. جهت استعلام قیمت با ما در تماس باشید.

تهران، خیابان آزادی، بعد از خوش، پلاک 223، طبقه اول
02166938814 و 02166435453 و 02166924294 و 3-02166573504

پمپ‌های آب شیرین کن صنعتی

در مقیاس های بزرگ برای شیرین کردن آب نیاز به پمپ های صنعتی دارید.

پمپ آب شیرین کن صنعتی نیز کارکردی مشابه با آنچه که تاکنون گفته شد دارد. با این تفاوت که حجم شیرین‌سازی آب در آن بیشتر است و مراحل تصفیه و فیلتراسیون آن در ابعاد حجیم‌تری برای آن صورت می‌گیرد. پمپ‌ های آب شیرین کن صنعتی، می‌توانند در ابعاد غول آسا (مانند کارهائی که در عربستان و امارات متحده انجام گرفته است) و یا ابعاد محدودتر (مانند برخی از فعالیت‌هائی که در کیش و شهرهای جنوبی ایران انجام شده است) داشته باشند.

آب شیرین کن صنعتی حجم شیرین‌سازی بالاتری دارد و اغلب برای تبدیل آب شور دریا به آب قابل شرب استفاده می‌شود. البته گاهی نیز از آن برای تبدیل آب شور به آب شیرین برای مصارف کشاورزی از آن استفاده می‌شود که البته باید موارد صرفه اقتصادی، مصرف انرژی و حجم آب به دست آمده را نیز در نظر گرفت.

در برخی از کشتی‌های باربری و مسافرتی و نیز برخی از جزیره‌های تفریحی، نظامی و حتی در برخی از بندرگاه‌های از پمپ‌های آب شیرین کن صنعتی به عنوان یک راهکار اساسی برای تبدیل آب شور دریا به آب شرب استفاده می‌کنند.

آیا روش گفته شده، تنها راه تهیه آب شرب است؟

روش اسموزی معکوس، یک راهکار سریع و نسبتاً کم هزینه است که می‌تواند حجم بالائی از آب شرب را در اختیار ما قرار دهد. اما این روش تنها راهکار نیست.

یک روش خیلی ساده استفاده از انرژی خورشید است. در تصویر زیر یک آب شیرین کن خورشیدی ساده را مشاهده می‌کنید. در سمت چپ آب شور قرار گرفته است و با گرم شدن این مایع مخلوط آب آن بخار شده و بعد از تبرید در قسمت شیشه بالائی به سمت مخزن آب شرب سرازیر می‌شود.

روش دیگر برای تبدیل آب شور به شیرین استفاده از خورشید است.
روش دیگر برای تبدیل آب شور به شیرین استفاده از خورشید است.

یک روش دیگر استفاده از سانتریفیوژ است. روش کار به این صورت است که آب با سرعت زیاد به کمک پمپ های گریز از مرکز، به چرخش در می‌آید. در این روش املاح سنگین‌تر به سمت لبه سانتریفیوژ حرکت می‌کنند و آب سبکتر در مرکز قرار می‌گیرد. این روش نیازمند توان بالا برای دوران سانتریفیوژها است.

روش جذب شیمیائی هم راهکار چهارم است که در آن از مواد شیمیائی یا جریان الکتریسیته برای جذب ملکول‌های آب استفاده می‌شود. این روش هم نیازمندی‌های خاص خود را دارد.

آیا استفاده از پمپ آب شیرین کن به صرفه است؟

آیا تبدیل آب شور به شیرین صرفه اقتصادی دارد؟
آیا تبدیل آب شور به شیرین صرفه اقتصادی دارد؟

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که آیا استفاده از دستگاه آب شیرین کن به همراه پمپ به صرفه است؟ در پاسخ باید یک پاسخ دو مرحله بدهیم.

  1. در مرحله اول باید بگوئیم، پمپ‌های آب شیرین کن کنونی چه در مقیاس صنعتی و چه در مقیاس خانگی می‌توانند آب شرب با قیمت مقرون به صرفه (به نسبت حفر چاه و قنات و استخراج آب) را در اختیار ما قرار دهند. آب شیرین کن صنعتی برای مناطق نزدیک به دریا و مناطقی که آب فاضلاب قابل تصفیه و شیرین‌سازی داشته باشند، یک راهکار درست و مقرون به صرفه است.
  2. در مرحله دوم به پاسخ این پرسش باید بگوئیم که خوب بعد از به دست آوردن آب شرب نحوه مدیریت و مصرف آب مشخص می‌کند که آیا کار ما توجیه اقتصادی دارد یا خیر. این بخش از پرسش به نحوه استحصال آب شرب و شیرین ارتباطی ندارد بلکه به نحوه مدیریت و استفاده از آن بر می‌گردد.

سوالات متداول

  • چه پمپ هایی برای دستگاه های آب شیرین کن مناسب است؟

با توجه به خاصیت خورندگی سدیم، جنس پمپ باید از استیل، برنز یا داپلکس باشد.

  • پمپ آب شیرین کن را از کجا تهیه کنیم؟

اگر قصد خرید این محصول را با 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارید، با شرکت آبروان در تماس باشید.

لینک کوتاه: http://go.abravanpump.com/zhuyc

abravanpump.com/?p=20488

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *