صنایع پمپ سازی آبروان

با پمپ ضد اسید ( پمپ پلیمری) آشنا شوید + راهنمای خرید

پمپ اسیدشویی

احتمالا بتوانیم پمپ پلیمری یا همان ضد اسید را یکی از مهمترین ابزارها در دنیای صنعتی بدانیم. در واقع به جز آب به عنوان یکی از اصلی ترین سیال ها، مایع ها و سیال های مهمی وجود دارند که می توانند در صنعت کاربری های زیادی داشته باشند. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که این سیال ها خاصیت و ویژگی های مختلفی دارند. در بسیاری از موارد این سیال ها خاصیت خورندگی دارند و می تواند فلز را به راحتی از بین ببرد. اینجاست که انواع پمپ پلیمری کاربرد پیدا می کند. به پمپ پلیمری، پمپ اسید شور یا همان اسید شویی و البته به غلط پمپ شیمیایی نیز گفته می شود. اما بیایید بهتر و دقیق تر بدانیم که پمپ پلیمری چیست؟ در انتهای این مقاله نیز نکاتی در مورد راهنمای خرید این محصول برای شما آورده شده است. پس با ما همراه باشید.

چرا پمپ پلیمری؟

امروز که در حال نگارش این مقاله هستیم انواع پمپ ضد اسید در بازار وجود دارد و شما می توانید به راحتی بر اساس نیاز خودتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. این پمپ ها بر اساس نوع سیال و مقدار فشار مورد نیاز شما می تواند انواع مختلفی را شامل شود. قبل از این که بخواهیم شرایط و نکات خرید پمپ ضد اسید را بررسی کنیم، بهتر است با این محصول شرکت آبروان بهتر آشنا شویم و طرز کار پمپ اسید شور را بهتر بشناسیم.

همیشه سیالی که پمپاژ می‌شود، آب نیست و خاصیت خورندگی وجود دارد. در چنین شرایطی استفاده از پمپ پلیمری ضروری است.
همیشه سیالی که پمپاژ می‌شود، آب نیست و خاصیت خورندگی وجود دارد. در چنین شرایطی استفاده از پمپ پلیمری ضروری است.

تا این جا متوجه شده ایم که انواع پمپ پلیمری در حالت کلی کاربردی برابر با پمپ های عادی و معمولی دارند. یعنی با ایجاد تفاوت فشار عملا سیال را از یک نقطه با فشار مشخص به نقطه ای دیگر منتقل کنند. اما بحث اینجاست که سیال هایی مانند انواع اسید ها، محلول های بازی، انواع مواد شیمیایی و … که به نوعی نیاز صنایع امروز هستند عملا دشمن درجه اول فلزات و آلیاژ های فلزی می باشند. از این رو نمی توان از انواع پمپ های معمولی برای انتقال این مواد استفاده کرد.

جنس بدنه

جنس بدنه پمپ اسید شور، از جنس پلیمر طراحی و تولید شده است. از این رو به آن پمپ پلیمری گفته می شود. این پلیمرها بستگی به نوع سیال می تواند از upvc، pvc، انواع پلاستیک، سرامیک یا شیشه ای باشد. بنابراین مهمترین نکته ای که باید در هنگام خرید این نوع پمپ ها دقت داشته باشید این است که بدانید دقیقا این پمپ از چه جنسی ساخته شده است و این متریال برای تحمل کدام نوع ماده شیمیایی مناسب است. از این رو معمولا گفته می شود که انتخاب و خرید انواع پمپ های صنعتی کار تخصصی است و نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. متخصصین شرکت آبروان آماده ارائه مشاوره به شما در این زمینه هستند.

اجزای پمپ

همان طور که در بالاتر گفتیم انواع این پمپ ها درست مانند یک پمپ عادی دارای اجزای متعارفی مانند شفت، پروانه، تسمه و … است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که جنس این اجزا با پمپ های عادی فرق می کند. در واقع در پمپ های عادی فلز یا آلیاژ فلزی و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا سیال آب و ترکیب های خنثی مانند آب توان خورندگی ندارند و نمی توانند سطح فولاد را از بین ببرد.

این در حالی است که انواع محلول های شیمیایی و اسیدی و بازی این امکان را به راحتی دارند و می توانند به سرعت سطح فولاد و آلیاژ های آهنی را از بین ببرند. از این رو اجزای پمپ پلیمری از جنس انواع پلیمرها ساخته می شود. این که پمپ اسید شویی صنعتی باشد یا این که یک پمپ اسید سولفوریک یا پمپ پلیمری کلروفریک می تواند در جنس پمپ تاثیرگذار باشد.

بنابراین شما باید بر اساس کاربرد پمپ ضد اسید یا ضد شیمیایی، نوع پمپ خودتان را انتخاب کنید. جنس سیال تنها یک عامل و فاکتور در انتخاب این نوع پمپ ها محسوب می شود. در ویدیو زیر میتوانید قسمتی از اجزای پمپ اسیدی را مشاهده کنید.

نکات مهم هنگام خرید پمپ اسید

تا اینجای با انواع پمپ های پلیمری آشنا شدیم و دانستیم که به طور کلی کارکرد و مزایای پمپ اسید شور چیست. بر اساس این مزایا و کاربردها می توانیم این گونه بگوییم که پمپ ضد اسید جزء جدایی ناپذیر صنعت و تولید محسوب می شود و در هر بخش صنعتی می توان نشانه هایی از این پمپ ها پیدا کرد. اما بهتر است در ادامه به چند نکته در مورد پمپ اسید اشاره کنیم.

اولین نکته این است که یادتان باشد در این پمپ ها سیستم آب بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این سیستم اگر از جنس و متریال مناسبی انتخاب نشده باشد و توانایی مقاومت خوبی در برابر محلول شیمیایی و البته فشار وارد بر آن داشته باشد می تواند به راحتی یک سیستم را نابود کند. سیستم آب بندی در این نوع پمپ ها معمولا از قوی ترین نوع متریال ها استفاده می شود.

نکته بعدی این است که جنس رویه ی این پمپ ها درست مانند پمپ های عادی از فلز و آلیاژ فولاد ساخته شده است و از یک لایه رنگ ضد زنگ نیز استفاده شده است. مسلما تنها عامل نابودی و خورندگی پمپ ها و سایر قطعات از درون این پمپ ها رخ نمی دهد. محیط معمولی و عادی نیز می تواند برای پلیمر و دیگر اجزا مضر باشد. از این رو رویه ی این پمپ ها دارای محافظ های فولادی و آلیاژی است که البته از مواد داخل پمپ ایزوله شده است.

با رعایت چند نکته میتوانید بهترین پمپ اسید را انتخاب کنید.
با رعایت چند نکته میتوانید بهترین پمپ اسید را انتخاب کنید.

فشاری که شما برای انتقال سیال نیاز دارید نیز چهارمین نکته است. شما نمی توانید برای فشار بالا از پمپ پلیمری کوچک استفاده کنید و البته برای فشارهای کوچک نیز استفاده از پمپ های بزرگ چندان مقرون به صرفه نیست و می تواند آسیب های جدی برای پمپ و کلیت آن صنعت داشته باشد.

نکته آخری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از کشورهای سطح اول جهان اقدام به طراحی و تولید این پمپ ها می کنند. شرکت ابروان نیز همگام با تکنولوژی جهانی اقدام به تولید پمپ ضد اسید ایرانی کرده است. 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش تنها بخشی از مزایای محصولات شرکت آبروان می‌باشد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم چند جنبه مختلف پمپ پلیمری که از انواع پمپ سانتریفیوژ را بررسی کنیم. در اینجا به جمع‌بندی میپردازیم. نکته مهمی که در این مقاله نیز بارها به آن اشاره کردیم این است که مهمترین نقطه تمایز این پمپ ها در جنس مقاوم آن هاست. این جنس ها در برابر سیال های خورده بسیار مقاوم هستند.

البته مهمترین نکته ای که در خرید این پمپ ها باید رعایت کنید این است که آن ها را باید بر اساس کاربری که انتظار دارید انتخاب کنید. در کلام ساده تر متریال مورد استفاده در این پمپ ها با یکدیگر متفاوت است. هر کدام از این متریال ها در برابر یک نوع ماده شیمیایی یا یک نوع اسید مقاومت دارند. از این رو در انتخاب و خرید این پمپ ها حتما به این نکته دقت داشته باشید. سعی کنید متریال را به درستی بشناسید و سطح مقاومت آن ها را بدانید.

نکته پایانی این است که یادتان باشد در صورت امکان بهتر است بعد از هر بار استفاده این پمپ ها شسته شوند تا سیال درون آن نماند. گرچه این متریال در برابر سیال های شیمیایی مقاومت خوبی دارند اما رسوب آن ها در پمپ می تواند موجب خوردگی در طول زمان شود. شستن و سرویس کردن دوره ای می تواند مانع از این اتفاق شود. برای دریافت مشاوره چهت خرید این محصول با ما در تماس باشید.

شرکت پمپ سازی آبروان

abravanpump.com/?p=20348

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *