صنایع پمپ سازی آبروان

پمپ سیرکولاتور چیست؟ به همراه تمام نکاتی که باید هنگام خرید بدانید

پمپ سیرکولاتور

یکی از انواع پمپ های موجود در بازار، پمپ سیرکولاتور است که با دو جنس بدنه متفاوت در بازار ارائه می شود. بدنه ی یکی از مدل های این پمپ از جنس چدن است و دیگری دارای بدنه ی استیل می باشد. این پمپ ها جزء پمپ های سانتریفیوژ به حساب می آیند. از این پمپ بیشتر جهت سیرکوله کردن آب استفاده می نمایند. اگر قصد خرید پمپ برگشت آب گرم را دارید، با ما همراه باشید تا به جواب تمامی سوال ها و ابهام هایی که در این راستا دارید برسید.

نحوه عملکرد پمپ سیرکولاتور

در همه ی پمپ‌های سانتریفیوژی یک چرخ پره دار که به آن پروانه می گویند، نصب و تعبیه شده است که به واسطه ی موتور موجود در داخل محفظه ی حلزونی شکل، همواره در حال چرخیدن می باشد. آب از طریق راه دهانه ی مکش پمپ و همین طور از قسمت میانی این پروانه ها و فضای ما بین پره ها وارد این پمپ می شود.

در صورتی که پمپ روشن باشد، این آب موجود در فضای بین پره ها به کمک چرخ پره دار می چرخد. بعد از این که به وسیله ی این پروانه ها پمپ شروع به دریافت انرژی جنبشی نمود، اقدام به حرکت بر اثر نیروی گریز به سمت فضای بیرونی پروانه می نماید. در آخر از بخش لبه های چرخ پره دار، آب به سمت بیرون به حرکت در می آید.

کاربرد پمپ سیرکولاتور

کاربرد اصلی پمپ سیرکوله در سیستم های سرمایشی و گرمایشی است.
کاربرد اصلی پمپ سیرکوله در سیستم های سرمایشی و گرمایشی است.

پمپ های سیرکولاتور باتوجه به کاربرد زیادی که دارند از محبوبیت ویژه ای در بین مصرف کننده ها برخوردار هستند. در این راستا شرکت های گوناگون و متعددی از جمله لئو و گراندفوس اقدام به تولید و طراحی این محصول نموده اند. در ایران نیز شرکت آبروان از جمله تولیدکنندگان مطرح در حوزه تولید پمپ‌های صنعتی می باشد.

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین وظایف پمپ های سیرکوله، جبران کاهش فشار اصطکاکی جریان آب در داخل لوله ها، اتصالات و کویل های مورد استفاده در سیستم های بسته ی گرمایشی و سرمایشی می باشد. همچنین در مواردی از این پمپ ها استفاده می شود که، طراحی لوله کشی به روش برگشت معکوس در ساختمان های بزرگ انجام شده باشد. پمپ در این بخش وظیفه ی این را دارند که امکان دسترسی به پایین ترین قدرت و توان مورد نیاز را برای توزیع یکنواخت جریان آب، در لوله کشی ها و اتصالات و شیرآلات در تمامی سیستم های سرمایشی و گرمایشی را تامین نمایند.

این پمپ ها دارای کاربردهای متفاوت و گوناگون صنعتی و خانگی می باشند. کاربرد اصلی این پمپ ها در جابجایی سیالاتی با حداقل دمای منفی 10 و حداکثر مثبت 130 درجه ی سانتی گراد است. از دیگر کاربردهایی که این پمپ ها دارند به صورت برای شما دسته بندی نموده ایم:

  • پمپ برگشت آب گرم مصرفی: دلایل استفاده از این نوع در این است که باید همیشه در نزدیکترین نقطه و در دسترس ترین حالت ممکن آب گرم را در لوله ها و داخل مخزن به گردش درآورد. به پمپ سیرکولاتور، پمپ برگشت آب گرم نیز می گویند.
  • پمپ گردش آب شوفاژ: به پمپی که در سیستم های آب گرم و سیستم گرمایشی خانگی و مرکزی استفاده می شود پمپ گردش آب شوفاژ می گویند.
  • پمپ آب گرم: در صورتی که از منابع کویلی و یا مبدل حرارتی جهت تامین نمودن آب گرم استفاده می شود بایستی برای سیرکولاسیون کردن آب گرم از پمپ های جداگانه مانند پمپ آب گرم به صورت مجزا استفاده شود.

انواع پمپ سیرکولاتور

پمپ های برگشت آب گرم را میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

پمپ سیرکوله خطی

این نوع از پمپ های سیرکولاتور که بر روی مدار وصل می شود در انواع گوناگونی موجود هستند نظیر: پمپ های سیرکوله تک قلو یا دو قلو و تک دور ی چند دور. به صورت عمده بدنه ی آن از نوع چدن بوده و پروانه ای که در داخل این نوع از پمپ ها قرار گرفته است از جنس پلی آمید می باشد. این پروانه ها دارای خاصیت ضد زنگ زدگی هستند.

پمپ سیرکوله زمینی

مواقعی که ظرفیت استفاده بالا و بیشتر می شود، بایستی از پمپ ها و الکتروپمپ های بزرگ و سنگین استفاده کرد. چون مدار تحمل این همه وزن را بر روی خود نمی تواند داشته باشد، آن را بر روی یک شاسی و روی زمین قرار می دهند. برای کم کردن ارتعاشات نیز از لرزه گیرها استفاده می کنند. به این پمپ ها پمپ سیرکوله زمینی یا مکش از ته نیز می گویند.

این نوع از پمپ ها هم عمدتا از جنس چدن هستند. پروانه ای که در داخل این پمپ ها قرار گرفته است نیز از جنس برنج و یا چدن می باشد. خود این پمپ ها از دو نوع الکتروپمپ ها و اتابلوک ها تشکیل شده است که هر دوی این پمپ ها نسبت به محل قرار گرفتن و کاربردشان با هم تفاوت دارند.

نکات مهم هنگام خرید

هنگام خرید پمپ برگشت آب گرم به خطی یا زمینی بودن، میزان هد و دبی توجه کنید.
هنگام خرید پمپ برگشت آب گرم به خطی یا زمینی بودن، میزان هد و دبی توجه کنید.

به هنگام انتخاب و خرید پمپ های صنعتی موارد و فاکتورهایی وجود دارد که باید بررسی شده و به آن ها دقت نمایید. در هنگام خرید پمپ سیرکوله انتخاب نوع آن که پمپ خطی یا زمینی باشد، مهم است. میزان هد و دبی آب در گردش مورد نیاز سیستم باید به طور دقیق محاسبه شود.

دقت در انتخاب برند و مدل این پمپ با توجه به پروژه ی مورد نیاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از مزایای برند آبروان این است که تمامی پمپ های شرکت دارای 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می‌باشد. همچنین باید با توجه به کاربری شما، باید قدرت و دور موتور مناسبی را انتخاب کنید. انتخاب صحیح قطر لوله های خروجی و ورودی از پمپ سیرکوله را فراموش نکنید. در ادامه با موارد گفته شده به طور دقیق آشنا می‌شوید.

مشخصات فنی

بایستی قبل از خرید و انتخاب این پمپ ها با توجه به کاربردتان، اقدام به بررسی مشخصات فنی آن نمایید. به این صورت که اگر در ساختمان های کوچک قصد استفاده از این پمپ ها را داشته باشید، باید از پمپ سیرکولاتور با دور 2900 استفاده نکنید. پمپ‌های سیرکوله با دور موتور 2900 از صدای لرزش بالایی برخوردار هستند و موجب سلب آسایش ساکنین می شود.

هد پمپ

عامل جریان ثقلی و طبیعی آب داخل لوله های عمودی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی یکی از اصلی ترین و تعیین کننده ترین پارامترها در محاسبه ی دقیق فشار مورد نیاز برای پمپ سیرکولاتور و هد می باشد. برای محاسبه نمودن هد پمپ برج های خنک کننده نیز می توان با این که قسمتی از مسیر آب باز می باشد و به دلیل وجود جریان ثقلی در مسیر برگشت آب به داخل کندانسور، می توان از همان روش و فرمول اقدام به محاسبه ی هد پمپ های سیرکولاتور نمود. هد کل با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

هد کل = اختلاف ارتفاع دو نقطه 1 و 2 + افت فشار ناشی از انتقال سیال در لوله + افت فشار ناشی از اتصالات و شیرآلات + فشار یا ارتفاع مورد نیاز در نقطه

نرخ افت فشار مناسب برای جریان آب در لوله ها برای پمپ سیرکوله، معادل 300 میلی اینچ بر فوت یا دو و نیم فوت بر 100 طول معادل لوله، محاسبه می شود.

محاسبه دبی

محاسبه ی دبی پمپ سیرکولاتور در سیستم های گرمایشی و سرمایشی متفاوت می باشد. برای محاسبه ی قطر لوله ها و دبی پمپ سیرکولاتور مورد نیاز در سیستم های گرمایشی و سرمایشی می توان مطابق فرمول های زیر عمل کرد:

در سیستم های سرمایشی با تقسیم کیلو کالری هر مقطع بر عدد 1250 دبی و حجم آب در گردش همان مقطع از سیستم سرمایش به دست می آید.

Kcal / 1250 = BTU / 10000 = GPM

در هر مقطع از سیستم گرمایشی با تقسیم کیلو کالری بر عدد 2500 مقدار دبی یا همان حجم آب در گردش همان مقطع از سیستم های گرمایشی محاسبه می شود.

 Kcal / 2500 = BTU / 10000 = GPM

اجزای پمپ سیرکولاتور

  1. الکتروموتور: نوع الکتروموتورهای پمپ سیرکوله از نوع سنکرون می باشند. سیم پیچ هایی که برای توان های متوسط از این دستگاه استفاده می شوند را به برق های تک فاز و در توان و قدرت های بالا می توان به برق سه فاز وصل نمود.
  2. شفت و یا محور: منتقل نمودن حرکت از الکتروموتور پمپ ها به پروانه های پمپ از جمله وظایف این محورها است. بر روی شفت یک سطح یاتاقانی بزرگی را طراحی کرده اند که دوران شفت ها را بدون کوچکترین لنگی و به صورت کاملا دقیق انجام می دهد.
  3. یاتاقان ها: از این یاتاقان ها که دارای جنس برنز هستند برای تراز نگه داشتن شفت پمپ ها استفاده می شود. این یاتاقان ها به قدر کافی بلند هستند و یک شیار برای روغن کاری بر روی آن ها وجود دارد.
  4. سیل مکانیکی: وجود این سیل مکانیکی و یا کاسه ی نمد موجب جلوگیری از نفوذ آب به داخل یاتاقان ها می شود.
  5. کوپلینگ: در پمپ های خطی وظیفه ی انتقال حرکت از الکتروموتورها به محورهای پمپ به وسیله ی این اجزا انجام می شود.
  6. پروانه: نوع پروانه های این پمپ ها به صورت گریز از مرکز بوده و جنس آن ها می تواند از نوع فولاد و یا پلاستیک و چدن و کایوچو و برنج و .. باشد.

قیمت

پمپ های سیرکوله با توجه به مدل های گوناگونی که دارند از قیمت های متغیری برخوردار هستند. همواره هدف شرکت حفظ کیفیت در کنار تولید پمپ سیرکولاتور ارزان بوده است. برای استعلام قیمت با شماره های شرکت در تماس باشید.

تعمیر پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور چیست؟ به همراه تمام نکاتی که باید هنگام خرید بدانید

تعمیر و عیب یابی این پمپ ها با بررسی عملکرد تمامی اجزای آن صورت می پذیرد و بعد از بررسی بر روی اجزا و تشخیص مشکل اقدام به تعمیر آن می نمایند. متخصصین شرکت آبروان، آماده ارائه خدمات حرفه ای در زمینه تعمییرات پمپ سیرکولاتور میباشند.

go.abravanpump.com/y2s95

abravanpump.com/?p=20379

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *