صنایع پمپ سازی آبروان

انواع پمپ استخر را بشناسید

انواع پمپ استخر دارای کاربردهای مختلفی است، هر کدام از این موارد برای استفاده در شرایطی خاص طراحی و تولید شده‌اند. در گذشته، تمیز کردن استخر کاری دشوار و زمان‌بر بود. ابتدا آب استخر باید خالی و سپس کف آن با مواد شوینده و ابزار دستی تمیز می‌شد. این روش علاوه بر اینکه بسیار پرزحمت بود، خطر آلودگی آب استخر را نیز افزایش می‌داد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های جدیدی برای تمیز کردن استخر ابداع شده است.

یکی از این روش‌ها استفاده از پمپ مناسب برای تخلیه استخر است. بهترین پمپ استخر آب را به گردش در می‌آورد و آن را از طریق فیلترهای تصفیه عبور می‌دهد. این روش تمیز کردن استخر را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر کرده است. برای بررسی بیشتر این محصول پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

پمپ مخصوص استخر چیست؟

پمپ مناسب برای تخلیه استخر، مانند قلب انسان، وظیفه گردش خون آب در بدن استخر را بر عهده دارد. این پمپ، آب را از کف و دیواره‌های استخر جمع‌آوری و آن را به سمت فیلتر ارسال می‌کند. فیلتر، آب را از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها پاک کرده و سپس آب تمیز را به استخر بازمی‌گرداند.

کل فرایند و چیستی این دستگاه در همین معرفی خلاصه می‌شود؛ البته لازم است در همین ابتدا اشاره کنیم برای استفاده در بسترهای مختلف مانند استخرهای کشاورزی، استخرهای خانگی و… نیاز است تا فیلتر مخصوصش را انتخاب کنید. تفاوت عمده در بین فیلترهای گوناگونی که وجود دارد، در میزان توان برای گردش آب است.

آشنایی با انواع پمپ استخری

آشنایی با انواع پمپ استخری

هنگامی که تصمیم به خرید پمپ برای استخر گرفتید، باید نوع پمپ را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. انتخاب این محصول به عوامل مختلفی مانند اندازه استخر، نوع فیلتر و میزان استفاده از استخر بستگی دارد. اگر پمپ نامناسبی خریداری کنید، ممکن است به موتور پمپ آسیب وارد شود یا انرژی بیشتری مصرف کند.

در ادامه مروری بر انواع پمپ برای استفاده در استخر خواهیم داشت تا با اطلاعات کافی اقدام نهایی را انجام دهید. به صورت کلی این محصول دارای مدل‌های: پمپ سرعت متغیر، پمپ دو سرعته، پمپ تک سرعته هست.

پمپ تک سرعته

پمپ استخر تک سرعته یکی از محبوب‌ترین انواع پمپ برای استخر است. این محصولات ارزان‌تر از سایر پمپ‌های استخر بوده و تنها یک سرعت دارند. پمپ‌های تک سرعته برای استخرهای کوچک و متوسط مناسب هستند و باید بتوانند در طول روز حداقل یک بار آب استخر را به گردش درآورند.

با این حال، پمپ‌های تک سرعته انرژی زیادی مصرف می‌کنند؛ بنابراین، بهتر است در زمان‌هایی که از استخر استفاده نمی‌شود، آن را خاموش کرد. استفاده از این پمپ‌ها برای استخرهایی که کمتر استفاده می‌شوند مقرون به‌صرفه است.

پمپ دو سرعته

پمپ دو سرعته نسبت به پمپ تک سرعته قابلیت‌های بیشتری دارد و همین امر باعث افزایش قیمت آن شده است. این پمپ‌ها دو سرعت سریع و کند دارند که می‌توان آن‌ها را با توجه به نیاز تنظیم کرد. در حالت سرعت سریع، پمپ می‌تواند آب استخر را به طور کامل و با سرعت بالا تصفیه کند.

در حالت سرعت کند، پمپ برای مواردی مانند گردش آب استخر یا گرم کردن آب آن استفاده می‌شود. پمپ‌های دو سرعته گران‌تر از پمپ‌های تک سرعته هستند؛ اما می‌توانند 50 تا 70 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

پمپ سرعت متغیر

آشنایی با پمپ سرعت متغیر

پمپ سرعت متغیر، بهترین پمپ استخر است. این پمپ‌ها می‌توانند با سرعت‌های مختلف کار کنند و این امکان را به شما می‌دهند تا سرعت گردش آب استخر را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید. با استفاده از پمپ سرعت متغیر، می‌توانید بین بهره‌وری انرژی و تمیز کردن بهینه تعادل برقرار کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید در طول روز که استخر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، سرعت پمپ را کاهش دهید تا مصرف انرژی کاهش یابد؛ همچنین می‌توانید در زمان‌هایی که نیاز به فیلتراسیون بیشتر است، سرعت پمپ را افزایش دهید تا آب استخر را به طور کامل تصفیه کنید.

پمپ‌های استخر سرعت متغیر گران‌تر از سایر انواع پمپ‌های دیگر هستند؛ اما در دراز مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. این پمپ‌ها می‌توانند تا 80 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های برق شما را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند.

در زمان انتخاب پمپ استخر چه مواردی را مدنظر قرار دهیم؟

در زمان انتخاب پمپ استخر چه مورادی را باید مد نظر قرار داد ؟

هنگام خرید پمپ، باید چند نکته را در نظر بگیرید؛ از جمله اندازه و ابعاد استخر، نوع استخر (روباز یا در فضای بسته)، توان موتور، جنس مواد پمپ، سازگاری با فیلتر و نوع استفاده از استخر (شخصی، تجاری، کشاورزی یا عمومی). در ادامه، به بررسی ویژگی‌های مهم پمپ مناسب برای تخلیه استخر می‌پردازیم.

پارامتر ابعاد استخر

هنگام خرید پمپ، یکی از مهم‌ترین عواملی که باید درنظر بگیرید، اندازه استخر است. برای تعیین اندازه مناسب پمپ، باید دبی آن را محاسبه کنید. دبی پمپ، حجم آبی است که می‌تواند در هر ساعت پمپاژ کند. برای مثال پمپ استخر کشاورزی به دلیل حجم آب بیشتری که باید به چرخش درآورد، دبی بیشتری نیز دارد.

میزان دبی دستگاه باید به اندازه‌ای باشد که بتواند آب استخر یا جکوزی را حداقل یک بار در روز تصفیه کند؛ اگرچه دو بار تصفیه در روز پیشنهاد داده می‌شود. برای محاسبه دبی، می‌توانید از یک ماشین حساب آنلاین مخصوص پمپ استفاده کنید.

پارامتر میزان ولتاژ کاری

اکثر سازندگان پمپ‌های استخر، دبی جریان را به‌عنوان معیار اصلی برای تبلیغ محصولات خود استفاده نمی‌کنند؛ زیرا دبی جریان پمپ، تنها یکی از عوامل تعیین‌کننده سرعت گردش آب استخر است. سایر عوامل تأثیرگذار بر سرعت گردش آب استخر عبارتند از:

  • اندازه لوله‌کشی
  • اتصالات لوله‌کشی
  • فیلتر استخر
  • ارتفاع پمپ نسبت به استخر

به همین دلیل، سازندگان انواع پمپ استخری معمولاً ولتاژ کاری یا میزان اسب بخار پمپ را به‌عنوان معیار اصلی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. ولتاژ کاری پمپ‌های استخر از 110 ولت تا 230 ولت برای پمپ‌های تک فاز و برای پمپ‌های سه فاز 380 ولت است.

سازگاری فیلترها

برای یک استخر در فضای بسته، سه نوع فیلتر اصلی وجود دارد: فیلتر ماسه، فیلتر کارتریج و فیلتر دیاتومه. اکثر پمپ‌های استخر با انواع فیلترها سازگار هستند؛ اما همیشه بهتر است پیش از خرید پمپ، سازگاری آن را با فیلتر استخر خود بررسی کنید. فیلترها نیز دارای حداکثر دبی هستند. اگر پمپی با سرعتی بیشتر از حداکثر دبی فیلتر خریداری کنید، فیلتر نمی‌تواند به‌طور موثر کار کند و ممکن است آب استخر به شکل کامل تصفیه نشود.

میزان مصرف انرژی پمپ

میزان مصرف انرژی پمپ

راندمان انواع پمپ استخری، بسته به نوع پمپ متفاوت است. در هنگام خرید پمپ مناسب برای تخلیه استخر، باید به میزان راندمان آن توجه کنید. پمپ‌های تک سرعته کمترین راندمان را دارند و بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند. پمپ‌های سرعت متغیر، علی‌رغم هزینه اولیه بالاتر، در دراز مدت از نظر مصرف انرژی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

پمپ‌های سرعت متغیر قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که در زمان‌هایی که استخر استفاده نمی‌شود یا نیاز به تمیز کردن ندارد، با سرعت کمتری کار کنند. این امر باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

پارامتر صدا پمپ

صدای پمپ‌ استخر، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما گاهی اوقات، صدای پمپ‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد و آرامش افراد را در کنار استخر برهم بزند. اگر به صدای پمپ اهمیت می‌دهید، باید به میزان نویز آن در زمان خرید توجه کنید. میزان نویز پمپ‌های استخر معمولاً بین 65 تا 90 دسی‌بل است. این مقدار نویز، معادل صدای سشوار است. برخی از پمپ‌های استخری نیز وجود دارند که با 40 دسی‌بل کار می‌کنند و در نتیجه کمترین صدای ممکن را دارند.

جنس مواد اولیه پمپ

در هنگام انتخاب پمپ، باید به جنس موادی که آن را می‌سازند توجه کرد. اکثر پمپ‌های استخر دارای موتوری از جنس فولاد ضد زنگ هستند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است؛ همچنین، فن‌های داخلی موتور که به خنک نگه داشتن آن کمک می‌کنند از همین جنس هستند. محفظه پمپ نیز باید از پلاستیکی ساخته شده باشد که بتواند در برابر مواد شیمیایی موجود در آب استخر، از جمله کلر و نمک، مقاومت کند.

پمپ مخصوص استخر را چگونه نصب می‌کنند؟

پس از انتخاب پمپ اعم از پمپ استخر خانگی یا پمپ کشاورزی ، باید محل نصب آن را تعیین کنید. به طور کلی، بهتر است تجهیزات استخر نزدیک به آن نصب شوند تا از میزان لوله کشی کاسته شود و سرعت تصفیه آب افزایش یابد؛ همچنین، پمپ باید در ارتفاعی پایین‌تر از سطح آب استخر قرار گیرد تا آب به‌راحتی به آن مکش شود. در مناطق سردسیر، ممکن است لازم باشد پمپ را در گودالی حفر شده قرار دهید تا از یخ‌زدگی آن جلوگیری شود.

هنگام نصب پمپ، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • محفظه پمپ باید در زیر سطح آب قرار گیرد تا پروانه آن به‌راحتی آب را مکش کند.
  • پمپ باید در فاصله حداکثر یک متری استخر قرار گیرد تا لوله کشی کوتاه‌تر شود و از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.
  • پمپ باید کاملاً تراز باشد تا از ایجاد سر و صدا و لرزش جلوگیری شود. در صورت عدم تراز بودن پمپ، از قطعات چوبی یا پلاستیکی برای تراز کردن آن استفاده کنید.
  • پمپ باید در محل کم تردد قرار گیرد تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

با رعایت موارد بالا قطعا راندمان دستگاه افزایش خواهد یافت و هزینه‌های کمتری را برای تعمیر یا مراقبت بیشتر در دوران استفاده متحمل خواهید شد.

در این نوشته فارغ از کاربردی که پمپ‌های مخصوص استخر دارند، به بررسی برخی از مهم‌ترین موارد نظیر نکات خرید آن‌ها پرداختیم. اگر سوالی دارید در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان شرکت آبروان شما را راهنمایی کنند.

abravanpump.com/?p=20338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *