صنایع پمپ سازی آبروان

آشنایی با انواع پمپ تقویت فشار آب

انواع پمپ تقویت فشار آب

مناطق شهری روزبه‌روز در حال متراکم‌تر شدن هستند و همین مورد موجب افزایش مصرف آب در یک منطقه می‌شود. افزایش مصرف آب در یک منطقه به‌طور هم‌زمان، موجب کاهش فشار آب شده و در چنین موقعیتی است که استفاده از پمپ‌های تقویت فشار آب اهمیت خود را نشان می‌دهد. در این مقاله به‌طور کامل انواع پمپ تقویت فشار آب را معرفی کرده و نکاتی را عنوان خواهیم کرد که می‌توانید به کمک آن‌ها، بهترین پمپ را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

اهمیت پمپ های تقویت فشار آب

پمپ‌های تقویت فشار آب یکی از تجهیزات افزایش فشار آب در ساختمان‌های مسکونی،‌ اداره‌ها، ویلاها و… به‌شمار می‌روند که استفاده از آن‌ها در زمان حال، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان‌طورکه در بخش‌ بالا نیز اشاره کردیم، مناطق شهری روزبه‌روز در حال متراکم‌تر شدن بوده و این اتفاق به معنای استفاده هم‌زمان چند خانوار همجوار از مقدار آب ثابت موجود در لوله‌ها، طی یک بازه زمانی یکسان است. این اتفاقات موجب افت فشار آب شده و بسیاری از فعالیت‌ها را مختل می‌کند.

انواع پمپ تقویت فشار آب کدام‌اند؟

انواع پمپ تقویت فشار آب کدامند ؟

پمپ‌های تقویت فشار آب در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیستم آب‌رسانی منازل، اداره‌ها و… هستند که باید از همان ابتدا تمهیدات لازم برای تعبیه آن‌ها درنظر گرفته شود. از انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ آب بشقابی
  • پمپ آب جتی
  • منبع تحت‌فشار یا مخزن انبساط
  • پمپ سانتریفیوژ
  • پمپ خانگی با کلید اتوماتیک
  • بوستر پمپ خانگی

همان‌طورکه در لیست بالا مشاهده کردید، پمپ تقویت فشار آب در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ اما کدام یک از آن‌ها برای کاربرد مدنظرتان مناسب هستند؟ چگونه می‌توانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟ در بخش بعدی مقاله، هرکدام از این پمپ‌ها را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخابی آگاهانه در این زمینه داشته باشید:

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی ازجمله پمپ‌هایی است که قدرت پرتاب بالایی دارد و می‌تواند آب را از سطح به ارتفاع برساند. این پمپ‌ها از رایج‌ترین انواع پمپ‌های تقویت فشار آب در منازل مسکونی مرتفع هستند که به‌پاس قدرت پرتاب بالای خود، به عنوان پمپ کشاورزی هم استفاده می‌شوند.

شایان ذکر است که قدرت مکش آن نسبت‌به پمپ آب جتی بسیار کمتر بوده و بیشتر برای مصارف خانگی به‌کار گرفته می‌شود. نام پمپ تقویت فشار آب بشقابی از شکل محفظه آن الهام گرفته شده است. محفظه این پمپ‌ها شبیه بشقاب بوده و صفحاتی در دو طرف طرح‌های پروانه‌ای آن‌ها قرار گرفته است. پمپ بشقابی برای اماکنی مناسب است که آب باید از طریق منبع یا لوله‌های سطحی به پمپ برسد. این پمپ‌ها در دو نوع تک پروانه و دو پروانه تولید می‌شوند.

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی نسبت‌به نوع بشقابی قدرت مکش بسیار بالاتری دارد. از این پمپ برای مکش آب از عمق استفاده می‌شود. بنابراین برای مکش آب از چاه‌ها بسیار کاربردی هستند. البته دامنه کاربردی آن‌ها روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن است و مصارف خانگی ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

بهتر است بدانید که پمپ‌های آب جتی و بشقابی می‌توانند به‌طور هم‌زمان در ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار بگیرند. برای درک این موضوع فرض کنید که یک ساختمان 40 طبقه دارید، در طبقه‌های 0، 10، 20 و 30، یک منبع و یک پمپ تقویت فشار آب بشقابی قرار گرفته است که وظیفه آب‌رسانی به 10 طبقه بالاتر از خود را انجام می‌دهند. در اینجا باید نوعی پمپ وجود داشته باشد تا آب را از پایین‌ترین طبقه به بالا بکشد و منبع طبقات 10، 20 و 30 را پر کند؛ پمپ آب جتی این وظیفه را انجام می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت که ترکیب پمپ جتی و بشقابی می‌تواند بهترین سیستم آب‌رسانی را برای ساختمان‌های مرتفع رقم بزند.

پمپ‌های آب جتی در انواع نیم اسب، یک اسب، دو اسب و سه اسب تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

منبع تحت‌فشار یا مخزن انبساط

منبع تحت‌فشار یا مخزن انبساط

پمپ‌های تحت‌فشار یا مخزن انبساط علاوه‌بر تقویت فشار، وظیفه کنترل میزان فشار آب در سیستم آبرسانی ساختمان‌ها را نیز برعهده دارند. بهتر است بدانید که اگر فشار آب در لوله‌ها بیش از حد استاندارد باشد، سیستم لوله‌کشی دچار آسیب شده و خسارت‌های هنگفتی به‌بار می‌آید. برای جلوگیری از این اتفاق، پمپ تقویت فشار آب باید در مواقعی خاموش شود.

پمپ‌های تحت‌فشار با اندازه‌گیری میزان فشار آب موجود در لوله‌ها، دستور خاموشی پمپ را می‌دهند و از آسیب رسیدن به سیستم لوله‌کشی جلوگیری می‌کنند. درواقع این اتفاق در اثر هماهنگی فشار آب منبع و پرشر سوئیچ اتفاق می‌افتد. استفاده از پمپ‌های تحت‌فشار از روشن و خاموش‌شدن بی‌جهت پمپ‌ها جلوگیری کرده و عمر مفید آن‌‌ها را طولانی‌تر می‌کنند.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانترفیوژ

پمپ سانتریفیوژ ازجمله تجهیزات ساده اما کاربردی سیستم‌های تقویت فشار آب بوده که از نیروی گریز از مرکز برای هدایت و خروج سیالات استفاده می‌کند. درواقع از این پمپ برای انتقال سیالات از منطقه کم‌فشار به پرفشار استفاده شده و به آن پمپ گریزازمرکز نیز می‌گویند.

بعد از ورود آب از طریق نازل مکش، مایع به‌سمت پره‌های چرخان هدایت شده و پروانه پمپ، به کمک نیروی گریز از مرکز، سیال را به بخش خروجی هدایت می‌کند. پمپ‌های سانتریفیوژی در انواع شعاعی، محوری و جریان مخلوط تولید می‌شوند.

پمپ خانگی با کلید اتوماتیک

پمپ‌های آب با کلید اتوماتیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به روشن و خاموش شدن به‌موقع پمپ نیاز باشد. درواقع این پمپ‌ها خود به دو دسته پرشر سوئیچ و ست کنترل تقسیم می‌شوند:

پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ نوعی پمپ خانگی با کلید اتوماتیک بوده که براساس میزان فشار آب، نسبت‌به رو‌شن و خاموش کردن پمپ اقدام می‌کند. این نوع از پمپ برای امکانی کاربرد دارد که حجم آب مصرفی آن‌ها زیاد است.

ست کنترل

ست کنترل‌ها براساس جریان آب، کلید اتوماتیک را فعال یا غیرفعال می‌کنند. شایان ذکر است که استفاده از آن‌ها در بخش‌هایی که فشار آب بالا است مناسب نبوده و ریسک این‌که کلید در همان ابتدای کار بسوزد بالا خواهد بود. از این پمپ بیشتر در ساختمان‌های یک‌طبقه و تک‌واحدی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی بهتر است بدانید که پمپ تقویت فشار آب از نوع کلید اتوماتیک، با هر بار باز و بسته شدن شیر آب، فعال و غیرفعال می‌شود. بنابراین در مواردی که مصرف آب بالا است، استفاده از آن‌ها اقتصادی نخواهد بود.

بوستر پمپ خانگی

بوسترهای آب خانگی می‌توانند تنها در عرض چند ثانیه، فشار آب را دو برابر کنند و از رایج‌ترین انواع پمپ‌های تقویت فشار آب به‌شمار می‌روند. از این پمپ در ساختمان‌هایی با بیش از 7 طبقه استفاده می‌شود و در مصارف کشاورزی نیز کاربرد دارد.

چگونه پمپ تقویت فشار آب مناسب انتخاب کنیم؟

در وهله اول، بهتر است بعد از مشورت با مشاوران متخصص و شرح نیاز خود، پمپ تقویت فشار را انتخاب کنید؛ اما معمولاً براساس پارامترهای زیر نسبت‌به انتخاب انواع پمپ اقدام می‌کنند:

  • تعداد شیر آب
  • متراژ واحد
  • تعداد طبقات آپارتمان
  • میزان مصرف آب

همواره به‌خاطر داشته باشید که انتخاب پمپ تقویت فشار آب مناسب می‌تواند شما را تا چندین سال از خرید، تعویض یا تعمیر پمپ بی‌نیاز کند. آیا سؤالی دارید؟ ما در «مجموعه پمپ‌سازی آبروان»، آماده ارائه تخصصی‌ترین مشاوره‌ها درزمینه انتخاب و خرید پمپ‌های تقویت فشار آب هستیم.

abravanpump.com/?p=36311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *