صنایع پمپ سازی آبروان

ریخته گری انواع پمپ آب و پمپ های صنعتی

ریخته گری پمپ

ریخته گری (Casting)، یکی از فرآیندهای تولید قطعات فلزی در صنایع مختلف است که از طریق ذوب فلزات و ریختن آن‌ها به درون قالب انجام می‌شود. ریخته گری، امکان تولید قطعات با ابعاد کوچک و بزرگ در شکل‌های ساده تا پیچیده باهدف تولید یک ساختار یکپارچه را فراهم می‌کند. روش‌های متعددی برای انجام این کار مانند ریخته گری با ماسه، آلومینیوم و… وجود دارد. در ادامه فرآیند ریخته گری پمپ ها را بررسی می‌کنیم.

ریخته گری پمپ چیست؟

برای سفارش ریخته گری انواع پمپ با شرکت آبروان در تماس باشید.

پمپ یک قطعه مکانیکی است که مایعات را حرکت می‌دهد و ریخته گری پمپ یک فرآیند است که در آن ابتدا قطعات پمپ طراحی شده و سپس توسط فلزات مختلف یا ترکیبات فلزی ساخته می‌شوند. این فرآیند می‌تواند باعث افزایش قدرت پمپ و مقاومت قطعات پمپ در مقابل فرسایش ناشی از حرکت مواد مایع می‌شود.

به دلیل طیف گسترده استفاده، پمپ‌ها دارای انواع مختلفی از اشکال و اندازه‌ها هستند از پمپ بسیار بزرگ گرفته تا بسیار کوچک، پمپ‌های صنعتی و خانگی و… .همچنین پمپ‌ها را می‌توان با توجه به کاربرد آنها تقسیم بندی کرد. مانند: پمپ کشاورزی، پمپ آب شیرین کن، پمپ دوغاب ریزی و…

ریخته گری انواع قطعات پمپ

یک پمپ صنعتی یا خانگی از قطعات مختلفی تشکل شده است. اکثر این قطعات نیاز به ریخته گری دارند مانند:

  • ریخته گری پروانه پمپ
  • ریخته گری پوسته پمپ
  • ریخته گری پره پمپ
  • ریخته گری قطعات پمپ شناور

و…

انواع روش‌ ریخته‌ گری پمپ‌های صنعتی

معرفی روش های ریخته گری برای پمپ

پمپ‌ها کاربرد‌های مختلفی دارند و بنابراین روش‌های متفاوتی نیز برای ریخته گری آنها وجود دارد که عبارت‌اند از:

ریخته گری سیلیکونی

زمانی که پمپ‌ها با فولاد ضد زنگ مانند پمپ داپلکس ساخته شده باشند، ریخته گری SOL سیلیکونی اولین انتخاب برای ایجاد یک سطح صاف و افزایش مقاومت آنها خواهد بود. این فرآیند باعث خواهد شد تا استهلاک پمپ‌ها کاهش یابد.

ریخته گری شن و ماسه

هنگامی که پمپ دارای ساختار آهنی باشد، گزینه ریخته گری شن و ماسه را می‌تواند مناسب‌ ترین انتخاب باشد. از مزایای ریخته گری شن و ماسه می‌توان به هزینه کم و کیفیت خوب آن اشاره کرد. در مقایسه با روش SOL، ریخته گری شن و ماسه برای ماشین‌کاری در اولویت است.

ریخته گری آلومینیوم (Die)

برای ریخته گری انواع قطعات پمپ مانند ریخته گری پروانه پمپ، پوسته پمپ، پره پمپ و… فرآیند ریخته گری Die مناسب است زیرا آلومینیوم دارای ضخامت نازک است.

با انجام ریخته گری آلومینیوم، افزایش 100 درصدی قدرت و دوام پمپ بدست می‌آید و این روش دارای کیفیت بالایی است. فرآیند ریخته گری Die برای کاربرد در پمپ‌های کوچک و پمپ‌های ساخته شده از مواد کامپوزیت آلومینیومی یک انتخاب معقول است.

مراحل ریخته گری پمپ‌های صنعتی

به طور کلی ریخته گری پمپ های صنعتی در شش مرحله انجام میشود.

در ادامه فرآیند ریخته گیری پمپ ها را در 6 مرحله بررسی می‌کنیم.

ساخت قالب پمپ

اولین مرحله از فرآیند ریخته گری شامل ساخت قالب پمپ است. ریخته گری مستقیماً تحت تأثیر شکل قالب قرار می‌گیرد. بنابراین هر شرکت‌ تولیدی قالب‌های مخصوص پمپ‌های خود را دارد تا محصولات و اجزای فلزی را در اندازه‌ها و شکل‌های خاص تولید کند.

راه اندازی سیستم قالب گیری

این مرحله فرآیند ریخته گری، متشکل از یک فنجان ریخته گری و استفاده از یک قیف برای قالب‌گیری می‌شود.

حذف الگوی قالب

با تنظیم سیستم قالب‌گیری، الگوی قالب دیگر در این زمان مورد نیاز نیست. هنگامی که الگوی قالب در داخل شن و ماسه قرار می‌گیرد، شکل آن را به خود می‌گیرد، در نتیجه، الگوی قالب را می‌توان حذف کرد.

ریختن فلز مذاب به حفره قالب

اکنون زمان آن رسیده است که فلز مذاب در حفره قالب ریخته شود. ریخته گری از انواع فلزات و آلیاژهای مختلف پشتیبانی می‌کند که برخی از آنها شامل آهن، فولاد، آلومینیوم، برنز، منیزیم، روی و قلع است.

بسته به نوع فلز یا آلیاژ مورد استفاده، شرکت‌های تولیدی ممکن است نیاز به حرارت دادن آن تا 3000 درجه فارنهایت داشته باشند. هنگامی که فلز یا آلیاژ از حالت جامد به حالت مایع تبدیل شد، آن را به داخل حفره قالب می‌ریزند.

سرد شدن فلز

بعد از اینکه فلز مذاب به حفره قالب ریخته شد، باید صبر کرد تا خنک شود. باز هم، انواع مختلف فلز دارای طول‌های مختلف زمان برای خنک شدن هستند.

شکستن قالب

مرحله ششم و پایانی ریخته گری شامل شکستن قالب برای خارج کردن پمپ فلزی تازه ایجاد شده است. در حالی که الگوهای قالب به طور معمول قابل استفاده مجدد هستند، اما خود قالب ها اینگونه نیستند. بنابراین، هر بار که می‌خواهیم یک محصول را با استفاده از ریخته گری پمپ ایجاد کنیم، باید از یک قالب جدید استفاده کنیم.

go.abravanpump.com/26cl4

منابع:

https://www.investmentcastchina.com/pump-castings

https://www.northridgepumps.com/article-13_cast-vs-pressed-pumps

https://rainbowtechnocast.com/pump-casting-process-of-pump-casting

https://monroeengineering.com/blog/the-6-step-process-of-sand-casting

abravanpump.com/?p=20335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *