صنایع پمپ سازی آبروان

پمپ کوپله مستقیم چیست؟ آشنایی با کاربردهای آن

شاید شما هم در محیطی که مشغول زندگی یا فعالیت هستید، نیاز دارید تا مایعاتی همچون آب را به سطوح مختلفی انتقال دهید؛ اما چگونه؟ برای این منظور باید از پمپ‌ها کمک بگیرید. یکی از انواع پرکاربرد این دستگاه‌ها، پمپ کوپله مستقیم نام دارد. ظرفیت و توان این پمپ‌ها متفاوت بوده که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می‌شود.

پمپ‌های کوپله مستقیم برای طیف وسیعی از کاربرد‌ها از جمله صنایع دریایی، مصارف صنعتی، تجاری و شهری طراحی و تولید می‌شوند. این پمپ‌ها همه‌کاره هستند و توانایی جابه‌جایی انواع سیالات را با اطمینان و کارآمدی بسیار بالا دارند. از پمپاژ آب شیرین، آب دریا یا هیدروکربن‌های سبک گرفته تا سیالات با مواد جامد حباب شده را می‌توانید با این تجهیزات جابه‌جا کنید. تا پایان این متن ما را همراهی کنید تا با ویژگی‌ها و مزایای این نوع پمپ‌ها بیشتر آشنا شوید.

منظور از پمپ کوپله مستقیم چیست؟

منظور از پمپ کوپله مستقیم چیست ؟

در پمپ‌های کوپله مستقیم، الکتروموتور و پمپ روی یک شفت کامل قرار می‌گیرند. در این روش کوپلینگ واسط بین موتور و پمپ حذف شده است. در واقع از کوپلینگ برای هم محور کردن موتور و شفت پمپ با هدف انتقال نیرو استفاده می‌شود. به دلیل طراحی فشرده یک پمپ کوپل شده مستقیم، شفت را به راحتی نخواهید دید. محفظه پمپ معمولا به‌جای نصب روی قاب یاتاقان پمپ، به انتهای محرک موتور پیچ خواهد شد.

انواع پمپ‌های کوپله مستقیم کدام‌اند؟

با توجه به نوع کاربرد و محیطی که قرار است از پمپ کوپله مستقیم استفاده شود، انواع پرکاربرد آن شامل موارد زیر می‌شوند:

پمپ‌های پلاستیکی کوپله مستقیم

پمپ های پلاستیکی کوپله مستقیم

از این پمپ‌ها برای جابه‌جایی سیالاتی استفاده می‌شود که خورنده هستند و به پمپ‌های فلزی آسیب می‌زنند. این پمپ ها مشابه پمپ پلیمری هستند. در حقیقت اغلب برای کاربرد‌های سبک و کم‌فشار مانند استخر‌ها و فواره‌ها به‌کار ‌می‌روند.

پمپ‌های فولادی ضدزنگ کوپله مستقیم

پمپ های فولادی ضد زنگ کوپله مستقیم

یکی از مقرون به صرفه‌ترین پمپ‌های کوپله مستقیم هستند که معمولا برای برنامه‌های کاربردی آب تمیز و سیستم‌های تقویت‌کننده استفاده می‌شوند. این محصول برای بسیاری از صنایع غذایی و نوشیدنی و همچنین سایر فعالیت‌هایی که رعایت الزامات بهداشتی در آن‌ها ضروری هستند، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.

پمپ‌های کوپله مستقیم ساخته شده با ریخته‌گری

پمپ های کوپل مستقیم ساخته شده با ریخته گری

این پمپ‌ها مخصوص فعالیت‌های صنعتی طراحی و تولید شده‌اند. همچنین از قطعات ریخته‌گری ساخته می‌شوند تا در شرایط محیطی دشوار، دوام بیشتری داشته باشند. در مواقعی که فشار دبی و توان پمپ بیشتر موردنیاز خواهد بود، بهترین انتخاب هستند.

یکی دیگر از مزایای این دسته از پمپ‌ها این است که بدنه آن‌ها را می‌توان از مواد متنوع‌تری ساخت. به عنوان مثال از چدن برای کاربرد‌های غیر خورنده و از فولاد ضدزنگ، آلیاژ‌های نیکل و تیتانیوم برای محیط‌های خورنده استفاده می‌کنند. همچنین میتوان از پمپ های برنزی نیز استفاده کرد.

مزایای پمپ‌های کوپله مستقیم چیست؟

به طور کلی سادگی طراحی پمپ و موتور باعث شده تا نصب و نگهداری آن آسان‌تر شود. در حقیقت با داشتن قطعات متحرک کمتر و یک شفت واحد، طول عمر مفید یک پمپ کوپله شده مستقیم بیشتر از سایر پمپ‌ها خواهد بود. در ادامه سایر مزایای این پمپ‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • پمپ‌های اتصال مستقیم ارتعاش بسیار کمی دارند.
  • کوپلینگ پمپ مستقیم، همیشه تراز بوده و از تراز خارج نمی‌شود.
  • الکتروپمپ‌های کوپله مستقیم مجهز به سیل مکانیکی کارخانه‌ای هستند.
  • راندمان این پمپ‌ها به دلیل ارتعاش کم، نسبت به سایر پمپ‌های کوپله بالاتر است.
  • ابعاد و حجمی که پمپ کوپله مستقیم زمینی اشغال می‌کند، بسیار کم است.
  • با حمل و نقل و جابه‌جایی پمپ، سیستم کوپلینگ از بالانس خارج نمی‌شود.
  • تعمیر و نگهداری پمپ‌های کوپل مستقیم ساده‌تر بوده و نیازی به جدا کردن پمپ از تأسیسات نخواهد بود.
  • در پمپ‌های کوپله مستقیم، حجم سیال بیشتری با توان موتور کمتری جابه‌جا می‌شود.
  • شفت این پمپ‌ها از استیل بوده که عمر مفید پمپ را افزایش داده و عملکرد بهتری نسبت به پمپ‌های با شفت غیر استیل دارند.

همان‌طور که به آن اشاره شد، این پمپ دارای سیل مکانیکی هستند. از همین رو علاوه بر اینکه قابلیت انتقال سیالات با درجه حرارت بالا را دارند، در هنگام فعالیت هیچ‌گونه آبریزشی ندارند.

کاربری پمپ کوپله مستقیم در کجاست؟

پمپ‌های کوپله مستقیم برای کاربرد‌های گوناگون تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند که برخی از موارد آن عبارت‌اند از:

تهویه مطبوع آب سرد

از آنجایی که بسیاری از سیستم‌های تهویه مطبوع، از آب سرد به عنوان عنصر خنک‌کننده اصلی استفاده می‌کنند، انتخاب پمپ مناسب برای موفقیت سیستم، حیاتی است. پمپ‌های کوپله مستقیم با ظرفیت بالا، گزینه‌ای ایده‌آل برای این تجهیزات تهویه هستند، چرا که به دلیل تراز ثابت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به حداقل می‌رساند؛ همچنین از آنجایی که مقدار کمی از فضای کف را اشغال می‌کنند، برای کاربرد‌های HVAC مسکونی، تجاری، صنعتی و حتی دریایی که فضای کمی در دسترس است، عالی هستند.

کشتی‌های تجاری دریایی

کشتی های تجاری دریایی

پمپ‌های کوپله مستقیم، کاربرد‌های بسیاری همچون پمپاژ آب شور دریا برای خنک‌کردن موتور، اطفای حریق و انتقال آب شیرین و آشامیدنی در کشتی‌ها دارند.

گردش مجدد آب برج خنک‌کننده نیروگاه‌ها

برج‌های خنک‌کننده در نیروگاه‌ها برای حذف گرمای اضافی از فرایند استفاده می‌شوند. پمپ کوپله مستقیم یک انتخاب عالی به عنوان پمپ برج خنک کننده، برای گردش مداوم آب خنک‌کننده خواهد بود.

صنایع فراوری مواد غذایی

صنایع غذایی از پمپ‌های کوپله مستقیم برای تسهیل فرایند حذف آب از محصولاتی مانند لبنیات استفاده می‌کنند.

سیستم‌های تقویت‌کننده آبیاری

سیستم های تقویت کننده آبیاری

در اکثر سیستم‌های آبیاری محصولات کشاورزی، باغ‌ها، زمین‌های ورزشی و پارک‌ها یک پمپ کوپله مستقیم زمینی با هدف انتقال آب با فشار بالا قرار دارد.

گفتار پایانی

طی این مطلب در مورد پمپ کوپله مستقیم، همچنین مزایا و ویژگی‌های آن توضیحاتی را ارائه کردیم. این نوع پمپ‌ها، کاربرد‌های بسیاری از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع آب سرد، صنایع دریایی، گردش مجدد آب برج خنک‌کننده نیروگاه‌ها، صنایع فراوری مواد غذایی، سیستم‌های تقویت‌کننده آبیاری و… دارند. اگر تصمیم به خرید پمپ‌های کوپله مستقیم دارید، بهتر است بدانید که تیم ما تجربه گسترده‌ای در ساخت، فروش و بازرسی پمپ‌های استاندارد مهندسی درجه یک و پیشرفته را دارد.

سؤالات متداول

قیمت پمپ کوپله مستقیم چقدر است؟

قیمت پمپ کوپله مستقیم زمینی به نوع الکتروموتور، دینام، توان و ظرفیت پمپ و در نهایت نوسانات بازار بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از قیمت پمپ‌های کوپله مستقیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پمپ‌های کوپله مستقیم را از کجا بخریم؟

با مراجعه به بخش محصولات سایت فروشگاه شرکت آبروان، می‌توانید انواع پمپ‌ها با بهترین کیفیت و قیمت را تهیه کنید.

abravanpump.com/?p=20347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *