صنایع پمپ سازی آبروان

اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ

آشنایی با قطعات الکتروپمپ

اگر بخواهیم از اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ سر دربیاوریم، باید از همان اول به سراغ سازوکار پمپ­‌ها برویم. همه این اجزاء به این خاطر در ساختار پمپ‌­ها به کار می­روند که به هدف نهایی و کارکردی پمپ برسند: یعنی جابجایی و انتقال سیالات از جمله آب! جابجایی اصولا به سه روش انجام می­‌شود. این سه روش، پمپ‌­ها را به سه دسته تقسیم می­‌کنند که هر کدام در یک کار معینی، تخصص پیدا کرده‌­اند.

پمپ‌­ها یا بالابرند، یعنی به نوعی آسانسور سیالاتند یا پمپ­‌های گرانشی هستند یا کارشان جابجایی سیالات از جایی به جای دیگر است. پمپ­‌هایی که این سه کار را انجام می­دهند می­توانند مکانیکی یا الکتریکی باشند. همه ما کم و بیش با نوع مکانیکی پمپ­‌ها آشنایی داریم. اما نوع الکتریکی آن، داستان متفاوتی دارد که با هم به سراغ آن می­‌رویم.

الکتروپمپ چیست؟

گفتیم که قبل از پرداختن به اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ به یک تعریف یا همان سازوکار نیاز داریم. در ابتدای متن به پمپ‌­های مکانیکی اشاره کردیم. این نوع پمپ­‌ها در مکش آب از عمق چا­ه‌­ها و آبیاری محصولات کشاورزی کاربرد دارند. در سیستم‌­های خنک کننده خودروها نیز این سامانه کار گذاشته شده است. بدون این نوع پمپ‌­ها، موتور خودروها از کار می­افتد. در صنعت نفت و گاز نیز از نوع مکانیکی پمپ­‌ها استفاده فراوانی می­‌شود.

مسلما خواهید پرسید که پس دیگر چه نیازی به الکتروپمپ‌­ها است؟ الکتروپمپ­‌هایی مثل الکتروپمپ کشاورزی، الکتروپمپ شناور و الکتروپمپ سانتریفیوژ به چه درد می­خورند؟ باید بگوییم همانطور که الکتریسیته، با خود یک انقلاب صنعتی به همراه آورد، الکتروپمپ‌­ها هم، با خود یک رهاورد بزرگ آوردند: همه چیز ساده‌­تر و ارزان­تر شد! منبع انرژی یکی از بزرگ­ترین مشکلات نسل قدیمی­‌تر پمپ­‌ها یا نسل پدربزرگ­‌ها بود! برق، امروزه در همه جا در دسترس است و در مقایسه با دیگر منابع انرژی، دسترس­‌پذیرتر و ارزان­تر است.

الکتروپمپ، تابلوی برق و تراتسفورماتور: سه تفنگدار صنعت!

اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ

اگر همه بخواهیم که اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ در همنوایی کامل کار کنند، یه یک چیز نیاز داریم الکتریسیته! مسلما با خود خواهید گفت این که تابلوست! حق با شما است؛ چون الکتروپمپ برای کار کردن به یک تابلو هم نیاز دارد! در صنعت برق به آن تابلوی برق یا Electrical enclosure می­گویند. اما میان پمپ و تابلو یک میانجی قرار دارد.

این ابزار مهم، تراتسفورماتور نام دارد. کار ترانسفورماتور، پیچیده است اما به طور عمده، یک تنظیم کننده است که ولتاژ را در سطح تعریف شده نگه می­دارد. همه این پیچیدگی­‌ها برای این است که در نهایت، نیروی الکتریکی به قدرت مکانیکی تبدیل شود.

اما الکتروپمپ چگونه نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل می­‌کند؟ راستش را بخواهید با همان چیزهایی که عنوان مقاله ما را هم تشکیل می­دهند: یعنی اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ! در واقع این نوع دستگاه‌­ها از چند قطعه اصلی و اساسی تشکیل می­شوند که اگر درست کار کنند مانند سامانه ترابری شهری، همه سیال­‌ها را به مقصد می‌­رسانند! اما این قطعات مهم کدامند؟

الکتروموتور تک فاز یا سه فاز

اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ

اولین قطعه از مجموعه اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ، الکتروموتور یا موتور الکتریکی است. این قطعه نه تنها نخستین قطعه در فهرست ما است؛ بلکه باید آن را مهم‌­ترین قطعه در پمپ الکتریکی دانست. فرقی نمی­کند که الکتروموتور ما یک الکتروموتور تک فاز باشد یا الکتروموتور سه فاز! بار اصلی تبدیل نیروی الکتریکی به قدرت و نیروی مکانیکی همیشه به دوش آن است.

اگر همه قطعات پمپ را یک خانواده فرض کنیم، الکتروموتور، نان‌­آور اصلی خانواده است. در سیم پیچ این موتورها، دو رخداد فیزیکی پا به پای هم ظاهر می­‌شوند. یکی از آنها، میدان مغناطیسی و دیگری جریان الکتریکی است. الکتروموتور از رویارویی و تقابل این دو نیروی شگفت­‌انگیز طبیعت استفاده می‌­کند تا از راه تولید یک نیروی چرخشی یا گشتاوری، شفت یا محور موتور را به جنبش دربیاورد. اما چه چیزی الکتروموتور را به محور چرخان متصل می­‌کند؟

کوپلینگ و نقش آن در بین اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ

مجموعه اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ، یک عضو مهم دیگر هم دارند که بدون آن نیروی گشتاور هرز می­‌رود یا به عبارتی به نیروی حرکتی موثر تبدیل نمی‌­شود. به این قطعه و عضو مهم، کوپلینگ می­گویند. کار کوپلینگ، هم‌­محورسازی است.

به زبانی ساده‌­تر، شفت موتور الکتریکی یا الکتروموتور و پمپ را در یک راستا قرار می­دهد و آنها را به هم پیوسته و متصل نگه می­‌دارند. البته این کار، تنها وظیفه‌­ای نیست که کوپلینگ در ساختار الکتروپمپ به عهده گرفته است. علاوه بر اینکه شفت­‌های به هم متصل شده را همتراز نگه می‌­دارد، ناهمراستایی محور را هم تعدیل می­‌کند.

در ضمن بارهای محوری با کمک این قطعه گاهی منتقل و زمانی که نیازی به این انتقال نباشد، قطع می‌­شوند. همچنین کوپلینگ­‌ها در هنگامی که خطر ساییدگی، ماشین‌­آلات را تهدید می­کند، نقش مهمی در نگهداری آنها بازی می‌­کنند. کوپلینگ­‌ها عمدتا به دو گروه اصلی صلب و انعطاف‌­پذیر تقسیم می­‌شوند.

مکانیکال سیل چیست؟

مکانیک سیل در الکتروپمپ

قطعه بعدی در مجموعه اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ، مکانیکال سیل یا Mechanical Seal نام دارد. این قطعه در واقع نوعی آب بند مکانیکی است. وظیفه‌­ای که مکانیکال سیل در الکتروپمپ دارد، نشت­‌گیری است. این قطعه جلوی هر گونه نشتی را می‌­گیرد.

ساختمان فیزیکی مکانیک سیل پمپ یا آب بند از دو بخش یا سطحِ صاف و متحرک تشکیل می­شود. سطح صاف، محور چرخان پمپ را می­‌پوشاند. سطح یا بخش ثابت آب بند مکانیکی بر کاسه پمپ می­‌نشیند. حساسیت این قطعه به حدی است که با کمترین اختلال، روند چرخش پمپ را نیز مختل می‌­کند.

سیل مکانیکی به خاطر وظیفه حساسی که در کارکرد عمومی پمپ الکتریکی دارد از مواد خاصی ساخته می­‌شود. این مواد شامل سیلیکون کارباید، اکسید آلومینیوم و تنگستن کارباید می‌­شوند. در جملات قبلی از دو بخش اصلی یک سیل مکانیکی حرف زدیم. در اینجا باید از یک قطعه مهم دیگری یاد کنیم که آن دو قطعه صاف و متحرک را به هم می‌­چسباند. سومین قطعه مکانیکال سیل پمپ، فنر مخروطی نام دارد.

کار محفظه یاتاقان چیست؟

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ، محفظه یاتاقان است. کار یاتاقان پمپ چیست؟ شفت‌­ها در زمان چرخش با دو نوع بار مواجه می­‌شوند: بارهای محوری و بارهای شعاعی. کار یاتاقان­‌ها این است که شفت­‌ها را در یک راستای درست نگه دارند. یعنی نیروی­‌های شعاعی و محوری را تعدیل کنند.

به همین دلیل هم و بر اساس وظیفه‌­ای که یاتاقان­‌ها در تعدیل هر کدام از این دو نیرو ایفا می‌­کنند به دو دسته تقسیم می‌­شوند: یاتاقان­‌های شعاعی یا ردیال بیرینگ و یاتاقان‌­های کف گرد یا تراست بیرینگ. یک نوع دیگر هم هست که هر دو کار را با هم انجام می‌­دهد و به آن یاتاقان­ شعاعی محوری گفته می­‌شود.

پره ­های الکتروپمپ و چرخش بی وقفه

پره پمپ ها

آخرین قطعه در مجموعه اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ، پره است. پره­‌های پمپ در واقع، با چرخش بی وقفه خود، یک نیروی گریز از مرکز پدید می‌­آورند که سیالات را با قدرتی مکانیکی از جایی به جایی و از ارتفاعی به ارتفاع بالاتری منتقل می­‌کند. بسته به نوع نیاز ممکن است که از نوع مارپیچی یا نوع توربینی پره‌­ها استفاده شود.

abravanpump.com/?p=20334

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *