صنایع پمپ سازی آبروان

بوستر پمپ چیست؟ آشنایی با انواع آن و راهنمای خرید

بوستر پمپ

بوستر پمپ، یکی از انواع پمپ های مهم محسوب می شوند که امروز بسیار مورد استفاده و توجه قرار می گیرد. این نوع از پمپ ها بیشتر در حوزه آبرسانی و امدادی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین ویژگی بوستر پمپ‌ها قابلیت انتقال سیار آن است. در کلام ساده تر امکان این که بتوانیم در محیط های مختلف و حتی در حرکت از این نوع پمپ ها استفاده کنیم وجود دارد. این موضوع باعث شده است که این نوع پمپ ها برای صنعت آتش نشانی بسیار مورد توجه قرار بگیرد. اما تفاوت پمپ آب و بوستر در چیست؟ اجزاء آن را چه چیزهایی تشکیل می دهد و … سوالاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد بوستر پمپ

اگر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید،پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر را ببنید. در این ویدیو صفر تا صد آنچه نیاز است بدانید برایتان آماده کرده ایم.

 

برای این که بتوانیم تفاوت اصلی میان پمپ های عادی و انواع بوستر پمپ ها را متوجه شویم باید به کاربرد و نیاز درون آن ها توجه کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که پمپ های عادی تابع الگوی مصرف نیست. یعنی ارتباطی بین موتور پمپ و الگوی مصرف وجود ندارد. البته این نکته نیز وجود دارد که الگوی مصرف عملا غیر قابل پیش بینی است و نمی توان برای مصرف کننده یک الگوی مصرف مشخصی طراحی کرد.

از این رو یک پمپ یا باید روشن باشد یا خاموش! در زمانی که روشن است شما می توانید از فشار آب لازم استفاده کنید و در زمانی که خاموش است عملا این فشار انتقال وجود ندارد. اما سوال اینجاست، زمانی که پمپ روشن باشد و مصرف کننده نیاز به مصرف نداشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ یا این که پمپ خاموش باشد و یکباره مصرف کننده نیاز به استفاده داشته باشد؟ در این حالت نمی توان انتظار داشت که پمپ به شکل هوشمند دست به انتخاب بزند.

بوستر پمپ به عنوان قطعه‌ای صنعتی در آتش‌نشانی شناخته‌شده تر است.
بوستر پمپ به عنوان قطعه‌ای صنعتی در آتش‌نشانی شناخته‌شده تر است.

انتقال پر فشار در زمان عدم استفاده باعث می شود که عملا خود پمپ، لوله و بست های مورد استفاده سریع تر خراب شود. از طرف دیگر شما با خاموش کردن پمپ و مشخص نبودن الگو مصرف نمی توانید کارایی خوبی را از این پمپ انتظار داشته باشید. این جاست که بوستر پمپ وارد کار می شود. در واقع رمز موفقیت این نوع پمپ صنعتی در این است که رابطه ای منطقی میان خاموش و روشن شدن پمپ ها وجود دارد.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم این گونه است که در این نوع پمپ ها با توجه به نیاز مصرف کننده به فشار مورد نیاز این پمپ ها روشن یا خاموش می شوند.

عملا بوستر پمپ یک مجموعه ای هوشمند و در برخی موارد قابل حمل از یک یا چند پمپ است که می تواند بر اساس نیاز کاربر و مصرف کننده فشار مورد نظر را تامین کند.

این موضوع مشخصا فواید بسیاری دارد. از جمله این فواید را می توان در اصلاح مصرف انرژی دانست. با استفاده از این پمپ ها به خصوص در آبیاری ها عملا مصرف انرژی های برقی و آبی متعادل تر می شود. اما این تمام داستان نیست. قابل حمل بودن و به نوع هوشمند بودن مهمترین فاکتورهایی است که این دسته از پمپ ها از آن بهره برده اند.

اگر در تهران یا شهرهای بزرگ زندگی می کنید و در طبقه سوم به بعد هستید و اگر احساس می کنید فشار آب شما بسیار مناسب و عالی است، این اتفاق توسط بوستر پمپ را رخ می دهد. همچنین انواع شیر های آتشنشانی در خانه ها، محلات و حتی در ماشین های آتشنشانی نیز از این نوع پمپ ها است.

انواع بوستر پمپ

بوستر ها را میتوان با توجه به تعداد پمپ ها به تک پمپ و چند پمپ تقسیم کرد.
بوستر ها را میتوان با توجه به تعداد پمپ ها به تک پمپ و چند پمپ تقسیم کرد.

بوستر پمپ را با معیار تعداد پمپ‌ها، میتوان دسته بندی کرد:

تک پمپ

این دسته دارای دو زیر دسته دور ثابت و دور متغیر می‌باشد. تفاوت اصلی میان ثابت و متغیر، در هوشمند بودن است. در بوستر دور متغیر، مجموعه ای از سنسورها و اینورتر وظیفه محاسبه فشار و دبی مورد نیاز و سپس کنترل سرعت و قدرت پمپ را برعهده دارند. از مزایای بوستر دور ثابت میتوان به بیشترین بازدهی در کمترین زمان اشاره کرد.

چند پمپ

بوستر های چند پمپ، مشابه تک پمپ به دور ثابت و متغیر تقسیم می‌شود ولی یک تفاوت وجود دارد. در دور ثابت بوستر پمپ میتواند شامل پمپ پیشرو باشد یا بدون آن خریداری شود. پمپ پیشرو موجب صرفه‌جویی در انرژی و زمان می‌شود. به پمپ پیشرو، پمپ جوکی هم گفته می‌شود. اگر قصد خرید بوستر پمپ دارید، با مشاوران شرکت آبروان در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

اجزای بوستر پمپ

با توجه به نوع بوستر پمپ، قطعاتی متفاوتی ممکن است در آن موجود باشد.
با توجه به نوع بوستر پمپ، قطعات متفاوتی ممکن است در آن استفاده شده باشد.

اما اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این نوع پمپ ها نگاه کنیم، به اجزای آن می‌رسیم. به طور کلی بوستر پمپ مجموعه ای از قطعات زیر است:

  1. الکتروپمپ‌ها
  2. شاسی اصلی
  3. کلکتور مکش و رانش
  4. سامانه کنترل ( تابلو برق )
  5. مخزن تحت فشار
  6. شیرآلات
  7. لرزه‌گیر

این مجموعه می تواند به شکل های مختلف برای نیاز های مختلف طراحی و مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال در بوستر دور متغیر، تابلو برق با بوستر دور ثابت تفاوت دارد.

چگونه بهترین بوستر را بخریم؟

شما برای خرید بوستر پمپ آبرسانی یا بوستر پمپ خانگی نیاز به قدرت زیاد بالایی ندارید. شاید استفاده از یک یا دو پمپ در دل بوستر پمپ بتواند نیاز شما را پاسخ بدهد. از طرف دیگر این نوع بوسترها نیاز به یک یا دو منبع تحت فشار دارند اما برای خرید بوستر پمپ آتش نشانی این داستان فرق می کند. شما در این حالت عملا نیاز به یک فشار بسیار بالایی دارید و دیگر نمی توان به یک یا دو پمپ بسنده کرد. در این حالت کلکتور و نحوه نصب بوستر پمپ اهمیت بالایی پیدا می کند.

کاربرد و شرایط شما نقش مهمی در خرید بوستر دارد. اگر بهترین بوستر پمپ را انتخاب نکنید، انرژی و هزینه خود تلف کرده‌اید. کارشناسان آبروان در کنار شما هستند تا تجربه بهترین خرید را داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس های 02166938814  و 02166435453 در تماس باشید.

بوستر پمپ چیست؟ آشنایی با انواع آن و راهنمای خرید

جمع‌بندی

این دسته از پمپ ها به سبب کارایی بالا ( تابع الگوی مصرف بودن ) و امکان جابه جایی بسیار مورد توجه کاربران و مصرف کنندگان خانگی و حرفه ای قرار گرفته است. اما توجه داشته باشید که بوستر پمپ نیز انواع مختلفی دارد و می تواند بر اساس نیاز کاربر طراحی های مختلفی داشته باشد. همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، بر اساس نیاز مختلف به فشار، قابلیت حمل و چند مورد دیگر می توان از انواع مختلف این نوع پمپ ها استفاده کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که شما باید بتوانید به درستی این نیاز و الگو را تشخیص دهید. به سبب این که به ازای هر بار مصرف این پمپ روشن و خاموش می شود عملا طول عمر کمتری نسبت به انواع دیگر پمپ ها دارد. از این رو اگر شما الگوی مصرف ثابت و مشخصی دارید به نظر نمی رسد که بوستر پمپ انتخاب مناسبی باشد.

توجه داشته باشید که این نوع پمپ ها می تواند کارایی صنعتی، کشاورزی و خانگی داشته باشد. مهمترین عامل تاثیر گذار در این بین نیز نوع پمپ هایی است که در دل بوستر پمپ استفاده می شود. در نهایت می توان گفت که به نظر می رسد الگوی مصرف مهمترین عامل در طراحی و ایجاد این نوع پمپ ها می باشد.

abravanpump.com/?p=20455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *