صنایع پمپ سازی آبروان

رینگ های سایشی در پمپ های سانتریفیوژ

رینگ های سایشی پمپ های سانترفیوژ

رینگ های سایشی در پمپ های سانتریفیوژ سه وظیفه اصلی دارند:

1- کاهش اتلافات حجمی بین پروانه و پوسته پمپ و در نتیجه افزایش راندمان کل پمپ و بهبود فشار تولیدی پمپ
2- ممانعت از سایش و خوردگی پوسته و پروانه به عنوان قطعات فداشونده
3- بهبود بیشینه خمش محور به عنوان تکیه گاه (یاتاقان ژورنال) و در نتیجه بهبود وضعیت ارتعاشی پمپ

لقی بین رینگ های سایشی پروانه و حلزونی نقش مهمی در کاهش یا افزایش راندمان پمپ دارد. در واقع هر چقدر لقی کمتر باشد، جریان چرخشی بین خروجی پروانه و چشم آن کاهش می یابد این دبی های برگشتی منبع اصلی در کاهش راندمان پمپ می باشد. در استاندارد API 610 ویرایش یازدهم جدول شماره 6 حداقل لقی قطری مجاز بین رینگ های سایشی بر حسب قطر قطعه دوار تعیین شده است.

اگرچه کاهش این لقی به بهبود راندمان کمک بسزایی می کند و از طرفی در این حالت به دلیل عملکرد آن به صورت یاتاقان هیدرودینامیکی باعث بهبود ارتعاشات پمپ می شود، اما کاهش این لقی به مقادیر خیلی کم ، مجاز نمی باشد. علت آن است که کاهش لقی باعث امکان درگیری رینگ های سایشی در محدوده عملکرد مجاز و یا امکان گیرپاچ آنها در کاربردهای دما بالا وقتی که دچار انبساط های حرارتی میشوند، خواهد بود. در واقع این عدد می بایست بهینه باشد.

سازندگان پمپ جهت جبران کاهش راندمان پمپ، علاقه زیادی به کاهش فاصله بین رینگ های سایشی دارند اما بهره برداران پمپ به دلیل مشکلات ناشی از درگیری قطعات ثابت با دوار، علاقه زیادی به کاهش این لقی ندارند و توقع دارند که سازنده با انتخاب بهینه این فاصله علاوه بر اجتناب از درگیری و گیرپاچ رینگ ها، راندمان مطلوب پمپ را تامین کنند.

به همین منظور در استاندارد API 610 جدول شماره 6، حداقل لقی بین رینگ های سایشی تعیین شده است تا از بروز اختلاف بین سازنده و خریدار اجتناب گردد. سازنده پمپ می بایست مقدار لقی طراحی شده برای رینگ های سایشی را در دفترچه تعمیرات و نگهداری پمپ تعیین کند. بهره برداران پمپ معمولا در صورتی که به دلیل سایش و خوردگی و به مرور زمان این لقی بیشتر از دو برابر لقی طراحی شود، رینگ های سایشی را تعویض می کنند.

شرکت آبروان در راستای تولید دامنه وسیع تری از پمپ ها که برخوردار از تکنولوژی پیشرفته و بروز می باشند ، همچنین بومی سازی تکنولوژی های نوین در کشور اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت SEP ‏از کشور ترکیه برای تولید و فروش الکتروپمپ های شناور چدنی و استنلس استیل در ایران و منطقه نموده است

abravanpump.com/?p=20342

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *