صنایع پمپ سازی آبروان

آشنایی با پمپ چند مرحله ای و چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید

آشنایی با پمپ چند مرحله ای

یکی دیگر از پمپ های پرکاربرد، پمپ های چندمرحله ای است. این پمپ صنعتی و خانگی، از دو یا چند پمپ تک مرحله ای متشکل شده است که باعث می شود تا آب و سیالات با فشار تا ارتفاع زیادی پمپاژ شوند. در پمپ چند مرحله ای کلیه پروانه ها به یک محور اتصال دارند و داخل یک بدنه قرار گرفته اند. در ادامه با قطعات، نحوه کار و خرید پمپ های چندمرحله ای آشنا می‌شوید.

قطعات پمپ چند مرحله ای

پمپ ها معمولا از چند قطعه تشکیل شده اند که در تمامی انواع پمپ مشترک است. 9 قطعه مشترک در تمامی پمپ ها تعبیه شده است که در ادامه با اجزا و قطعات پمپ چند مرحله ای و کاربرد آنها آشنا می شویم:

پوشش پمپ ( محفظه )

این قطعه وظیفه محافظت از قطعات دیگر را در مقابل عناصر خارجی بر عهده دارد. پوسته خارجی پمپ از جنس مقاومی است. مانند پمپ هایی که برای آب شور دریا استفاده می شوند باید ضد زنگ بوده و در برابر خوردگی مقاوم باشند.

پروانه

پروانه متشکل از یک دیسک چرخان و مجموعه ای از پره هایی است که به شفت متصل هستند. در هنگام عملیات با چرخش پروانه ها انرژی به سیالات منتقل می شود. پروانه باعث افزایش انرژی جنبشی جریان سیالات می شود.

انواع پمپ چند مرحله ای

موتور پمپ

موتور در اصل منبع اصلی تغذیه دستگاه است که باعث حرکت شفت می شود. موتورهای متناوب در پمپ ها متداول تر هستند اما در برخی از پمپ ها از موتور احتراق داخلی، قدرت هیدرولیک و بخار نیز استفاده می شود.

ولوت

این قطعه در پمپ های چندمرحله‌ای سانتریفیوژ یکی از مهمترین اجزا پمپ به شمار می آید. این قطعه حاوی مایعی است که فشار را مهار می کند. ولوت شبیه یک قیف منحنی است که مساحت آن با نزدیک شدن به محل تخلیه، افزایش پیدا می کند.

بلبرینگ

پروانه ها با پشتیبانی بلبرینگ ها به حرکت ادامه می دهند و مرتبا روغن کاری می شوند. بلبرینگ یاتاقان ها، حرکت شفت را محدود کرده و باعث کاهش اصطکاک بین استاتور و شفت چرخان می شود.

سایر قطعات

قطعات پمپ چندمرحله ای چیست؟
اجزا و قطعات تشکیل دهنده این نوع پمپ صنعتی
  • شفت: در برخی منابع با نام شافت نیز شهرت دارد. شفت باعث اتصال پروانه به موتور پمپ شده تا برق پمپ تامین شود.
  • محفظه پمپ: محفظه ای است که مایع پمپ شده توسط پروانه به این فضا وارد می شود تا فشار جریان آن کاهش پیدا کند.
  • هاب: دستگاهی است متصل به بلبرینگ که نقطه اتصال موتور است.
  • آب بند: مانع از آلودگی مجموعه یاتاقان می شود.

طرز کار

همانطور که از نام این محصول مشخص است، عملیات در پمپ چند مرحله ای دارای چندین مرحله است:

  1. در مرحله اول سیالی که وارد پمپ می شود به دو بخش تقسیم می شود تا فشار آنها افزایش یابد.
  2. در مرحله دوم نیز مجدد سیال تقسیم شده تا فشار آن مجدد افزایش یابد. این مرحله با توجه به مراحل پمپ چند مرحله ای همچنان ادامه پیدا می کند و هر مرحله به فشار سیال اضافه می شود تا اینکه در مرحله پایانی سیال دارای فشار دلخواه شود.

در ویدیو زیر میتوانید این فرآیند را مشاهده کنید.



انواع پمپ چند مرحله ای

پمپ های چند مرحله ای با توجه به نوع استفاده و کاربرد مدل های متنوعی دارند. برخی از آنها به صورت افقی و برخی دیگر به صورت عمودی تولید می شوند. همچنین این پمپ ها به شکل ثابت و پرتابل نیز قابل استفاده می باشند. انواع پمپ چند مرحله ای در عملیات پروژه های ساختمانی و همچنین صنعتی، شرکت ها و پیمانکاران کاربردهای فراوانی دارند.

از پمپ هایی که برای چاه آب استفاده می‌شود، به پمپ های چند مرحله ای ثابت میتوان اشاره کرد. همچنین از این پمپ ها برای خنک کردن تجهیزات و ابزار مختلف استفاده می شود. در صورت نیاز به آب پرحجم و پر فشار در مصارف خانگی و صنعتی نیز می توان از آن بهره برد. همچنین پمپ سانتریفیوژ چند مرحله‌ای از پرکاربردترین پمپ های صنعتی می‌باشد.

چند نکته فنی

  • پمپ چند مرحله ای در انتها دارای نشت بند می باشند. همچنین دارای لوله تعادل هستند که وظیفه آن یکسان نگه داشتن فشار نشت بندها و فشار ورودی است.
  • چنانچه فشار روغن نشت بند بیشتر از فشار ورودی پمپ باشد، باعث می شود که روغن نشت بند به داخل پمپ نشت نکند.
  • از آنجایی که مایع نشت بند جزو مایعات زود تبخیر نیست، در صورت نشت درون پمپ، باعث آلوده شدن مایع پمپ نخواهد شد.
  • در پمپ هایی که هیدروکربن حمل می کنند به جای استفاده از روغن نشت بند در پمپ از روغن روانکاری استفاده می شود.

abravanpump.com/?p=20384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *