صنایع پمپ سازی آبروان

پمپ آب جتی چیست؟

پمپ آب جتی

‌پمپ آب جتی یکی از پمپ‌های پرکاربرد در صنعت، مصارف خانگی و کشاورزی است که برای مصارف انتقال آب و سیالات به کار گرفته می‌شود. به خاطر اینکه بسیاری از خریداران این محصول نیازمند داشتن آگاهی کافی در این زمینه هستند، تصمیم بر آن گرفتیم که هر آنچه که برای خرید ‌پمپ آب جتی به آن نیازمند هستید را در یک مقاله کامل در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتها این مقاله در کنار ما باشید و ببینید که بهترین ‌پمپ آب جتی کدام است و برای خرید آن باید چه نکات و مواردی را در نظر بگیرید.

اصول کار ‌پمپ آب جتی

‌پمپ آب جتی از مکانیزم ایجاد خلاء و مکش سریع و با قدرت سیال استفاده می‌کند. در ‌پمپ آب جتی بخش ابتدایی پمپ که به صورت یک دیسک بزرگ است با کمک یک الکتروموتور پرسرعت به حرکت در می‌آید. حرکت سریع این الکتروموتور سبب می‌شود که خلاء زیادی در قسمت ابتدای پمپ ایجاد شود و سیال به سمت دیسک مکش شود. این مکش سبب حرکت سیال در سمت ورودی و حرکت سریع آن به سمت خروجی می‌شود و در نتیجه سیال مورد نظر با سرعت قابل توجهی از قسمت خروجی خارج و وارد جریان می‌شود.

یک پمپ جتی چگونه کار می کند؟

در ‌پمپ آب جتی میزان دبی آب جابجا شده در واحد زمانی به نسبت پمپ‌های دیگر بالاست، در عین حال به خاطر مکانیزم ایجاد خلاء توسط این دسته از پمپ‌ها، جریان و فشار سیال در مدار بسیار سریع اتفاق می‌افتد و به همین خاطر استفاده از این پمپ برای مواردی که به قطع و وصل کردن‌های مکرر جریان سیال نیاز است (مانند بسته‌بندی مواد غذایی، پرکردن مخازن و یا تخلیه سریع) این پمپ‌ها بسیار مناسب هستند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از ‌پمپ آب جتی، قدرت آن‌ها در مکش یا ارسال سیال است. در ساختمان‌های چند طبقه که نیاز به تامین فشار آب دائمی است، ‌پمپ آب جتی این امکان را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد که بتوانند به راحتی آب با فشار و دائمی را در مدار لوله خود داشته باشند. همچنین در مراکز بزرگتر مانند بیمارستان‌ها، مدارس و یا مراکز نیمه صنعتی مانند کارواش‌ها و یا رستوران‌ها که نیاز به استفاده دائمی از آب وجود دارد، ‌پمپ آب جتی یک گزینه ساده، قدرتمند و در عین حال کار آمد است.

طبقه بندی انواع ‌پمپ آب جتی

این پمپ ها را میتوان به دو روش دسته بندی کرد.

یکی از مواردی که ممکن است در زمان خرید ‌پمپ آب جتی با آن روبرو شوید، انواع مختلف این دسته از پمپ‌ها در بازار است. اگر نمی‌دانید که کدام گزینه برای شما مناسب است، در ادامه ما مطالب بیشتری را برای شما شرح می‌دهیم که به خرید ‌پمپ آب جتی مورد نظرتان کمک می‌کند.

قدرت الکتروموتور

یکی از مهمترین فاکتورهای مشخص کننده نوع ‌پمپ آب جتی شما، قدرت الکتروموتور استفاده شده در آن است. به صورت کلی در بازار شما با چهار تا پنج قدرت مختلف روبرو هستیم:

  • ‌پمپ آب جتی نیم اسب
  • ‌پمپ آب جتی یک اسب
  • ‌پمپ آب جتی دو اسب
  • ‌پمپ آب جتی سه اسب

دقت کنید که با افزایش قدرت الکتروموتور دیسک خلاء با سرعت و قدرت بیشتری به چرخش در خواهد آب و فشار بالاتری را برای شما ایجاد می‌کند.

‌پمپ آب جتی نیم و یک اسب برای مصارف خانگی معمول و ساختمان‌های دو تا سه طبقه مسکونی و یا اداری مناسب هستند. همچنین پمپی برای کاربردهای صنعتی هم‌رده بسیار خوب هستند و جریان سیال و آب دائمی را برای شما ایجاد می‌کنند. این دسته از پمپ‌های آب جتی، بسیار کم صدا و کم لرزش هستند و به راحتی با برق شهری به راه می‌افتند و نیازمند استفاده از جریان برق بیشتری نیستید.

‌پمپ آب جتی دو اسب قدرت بسیار زیادتری دارد و برای ساختمان‌های مرتفع‌تر مانند ادارات، بیمارستان‌ها و یا ساختمان‌های مسکونی پر تعداد بسیار مناسب هستند. برای تامین برق ممکن است شما نیازمند بهره‌گیری از برق دو فاز باشید و به همین خاطر باید حتما از تابلو برق استفاده کنید. این پمپ‌ها کمی لرزش نیز دارند که با توجه به کار کرد آن‌ها در این سطح قابل درک است و باید در زیر آن‌ها از ضربه‌گیر مناسب استفاده شود. همچنین اتصالات لوله و شیرها باید آب‌بندی مناسب داشته باشند زیرا فشار سیال می‌تواند به سادگی موجب نشتی شود.

نمونه از پمپ آب جتی با قدرت 3 اسب بخار

‌پمپ آب جتی سه اسب، فوق‌العاده قدرتمند است. این پمپ‌ها برای ساختمان‌های بسیار مرتفع، برج‌ها، مراکز تجاری بزرگ، بیمارستان‌ها و یا واحدهای صنعتی و کشاورزی مناسب هستند. بسته به دور موتور این دسته از پمپ‌های آب جتی می‌توانند دبی قابل توجهی سیال و یا آب را جابجا کنند. برای نصب این پمپ‌ها در مدار نیازمند استفاده از تابلو برق و گاهی بهره‌گیری از برق سه فاز (بسته به نوع الکتروموتور) هستید. همچنین نصب ضربه‌گیر و استفاده از عایق بندی درست مدار لوله الزامی است. میزان صدای ایجاد شده در این دسته از پمپ‌ها نیز نسبتاً بالاست و بهتر است که به دور از مراکز استراحت ساکنین یا در فضای آزاد و دور از سکونت باشد.

حجم آب دهی

همانطور که تا کنون متوجه شده‌اید ‌پمپ آب جتی یک تامین کننده سریع جریان آب و سیال است. حجم آب دهی این پمپ را دو نکته مشخص می‌کند:

  1. میزان دور موتور الکتروموتور: هر چه الکتروموتور با سرعت بالاتری به گردش در آید، شما حجم دبی بالاتری را در اختیار دارید. به همین خاطر پمپ‌های آب با الکتروموتور سریع‌تر، برای انتقال سیال با حجم بالاتر بسیار مناسب هستند.
  2. دهانه ورودی و خروجی سیال: ‌پمپ آب جتی می‌تواند دهانه ورودی و خروجی از نیم تا سه اینچ (12 تا 75 میلیمتر) را به خوبی پوشش دهد. به همین خاطر تقریباً در تمامی مصارف می‌توانید از این پمپ استفاده کنید.

منبع آب پشتیبان ‌پمپ آب جتی

‌پمپ آب جتی نیازمند مکش سریع سیال است. به همین خاطر باید در قبل از آن یک منبع استراحت و تامین سیال وجود داشته باشد. برای این منظور ‌پمپ آب جتی نیازمند اتصال به یک منبع استراحت سیال است. منابع می‌توانند از 60 تا 2000 لیتر یا بیشتر حجم داشته باشند.

در صورتی که امکان استفاده از منبع استراحت در پیش از ‌پمپ آب جتی وجود نداشته باشد، باید مدار تامین کننده آن بتواند میزان سیال ورودی را تا 20 درصد بیشتر تامین کند تا در زمان کار پمپ هوا وارد مدار نشده و جریان دچار تخلیه هوا، لرزش و ایجاد سر و صدا نگردد.

‌پمپ آب جتی مناسب چه کارهایی نیست؟

در کنار مزایا و کاربردهای فراوان، این پمپ برای برخی کاربری ها مناسب نیست.

تا اینجا ما درباره مزایای ‌پمپ آب جتی و مشخصات آن گفتیم اما اکنون بهتر است که درباره معایب و محدودیت‌های آن نیز صحبت کنیم.

  • اولین محدودیت این پمپ‌ها در انتقال سیال‌های با ویسکوزینه (گرانروی یا چسبندگی بالا) است. این پمپ‌ها برای انتقال سیال‌های مانند روغن یا گریس مناسب نیستند.
  • این پمپ‌ها برای انتقال سیال‌های قابل اشتعال نیز مناسب نیستند. به خاطر مکش سریع سیال امکان مخلوط شدن هوا با سیال وجود دارد و به همین خاطر از این پمپ‌ها نمی‌توان برای مصارفی مانند انتقال نفت یا بنزین و یا سایر فراورده‌های قابل احتراق استفاده کرد.
  • این پمپ‌ها برای انتقال مایعات به فواصل بسیار دور مناسب نیستند. اگر قصد توزیع سیال در یک منطقه بزرگ مانند فضای یک پارک یا انتقال آب از یک ناحیه به دیگر نواحی را دارید بهتر است که از نمونه‌های دیگر پمپ‌ها استفاده کنید.
  • برای شبکه‌های با توزیع زیاد سیال نیز این پمپ‌ها مناسب نیستند. برای مثال اگر قرار است که در یک سطح کشاورزی یا صنعتی سیال شما بارها از شعب و پیج و خم‌های مدار لوله بگذر این پمپ شاید کارآیی لازم را نداشته باشد.

abravanpump.com/?p=20344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *